Aarhus Universitetsforlag
Cover

Minoritetsdanske drenge i skolen

Modvilje og forskelsbehandling

En del af serien Asterisk (17) , og fagområderne og


{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

164 sider
Paperback
ISBN 978 87 7184 625 6

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Minoritetsdanske drenge eller ’indvandrerdrenge’, som de typisk kaldes i den offentlige debat, forbindes ofte med dårlige skoleresultater, ballade og kriminalitet. Samtidig peger flere undersøgelser på, at drengene mødes med negative forventninger og oplever at blive set skævt til og forskelsbehandlet i skolen. 

I Minoritetsdanske drenge i skolen. Modvilje og forskelsbehandling ser Laura Gilliam nærmere på drengenes position, selvforståelser og skolestrategier og diskuterer de sociale og kulturelle dynamikker, der er omkring etnicitet, racialisering, køn og skole. Med afsæt i interviews med 18 minoritetsdanske drenge beskriver hun, hvordan drengenes oplevelser af lærernes forventninger, modvilje og velvilje får betydning for deres præstationer og engagement i undervisningen. Positive forventninger og dialog om etnicitet og forskelsbehandling er afgørende, hvis de onde cirkler skal brydes.

Cecilie Harrits

DSC 0345

Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.

Cecilie Harrits

Redaktør

Telefon: +45 28 40 50 30

cha@unipress.au.dk

Pressen skrev

Lotte Svane Strange Petersen i Folkeskolen

”Bogen kan anbefales som tankevækkende baggrundsviden til lærerstuderende og deres undervisere og til alle, der tør blive klogere på dette tabuiserede emne - vel vidende at det ikke er let, da det oftest er helt ubevidst, at vi på baggrund af stereotype forestillinger umærkeligt tilskriver elever bestemte adfærdsmønstre og egenskaber og derfor møder dem med andre, måske lavere og negative forventninger. At vi som professionelle voksne nok også bilder os ind at være fordomsfrie og "pædagogisk farveblinde", gør ikke snakken mindre svær, men des mere nødvendig, for at vi kan give alle børn lige muligheder.”

Læs hele anmeldelsen her: https://www.folkeskolen.dk/698853/ja-ja-vi-kender-godt-hans-type-

Presserum

I presserummet kan du finde pressemeddelelser og forsidebillede. Du er altid velkommen til at kontakte os her https://unipress.dk/kontakt/, hvis du mangler andet materiale.

Forside (jpeg)

Forside (pdf)

Download pressemeddelelse (pdf-format)

Tilføjet til kurven

Gå til kassen