
Mening og Deltagelse
Iagttagelse af 1-5 årige børns deltagelse i musikundervisning
Mere om bogen
Om bogen
Videoeksempler medfølger på 2 CD´er.
"Mening og Deltagelse" drejer sig om, hvordan deltagelse bliver meningsfuld for småbørn, der deltager i "elementær undervisning" under ledelse af en musikpædagog og sammen med deres forældre, dagplejemødre eller børnehave. Afhandlingens hovedærinde er at forstå, hvordan musik, bevægelse og sociale samspil medvirker til forskellige deltagerstrategier.
Undersøgelsens teoretiske udgangspunkt er overvejende fænomenologisk og er særligt inspireret af Maurice Merleau-Pontys idé om 'den levende krop', men også af psykologen Daniel Sterns børnesyn og opfattelse af kroppen og globale perceptionsformer.
Et gennemgående begreb er "intentionalitet" i den fænomenologiske dobbeltbetydning "at være rettet mod og af noget meningsfuldt", idet "den levede krop" i sig selv er meningsskabende.
Den beskrevne synsmåde synliggør aspekter af mening, der måske ellers er underforståede, ikke reflekterede eller evt. helt oversete. Børns deltagerstrategier i elementær musikundervisning beskrives i denne undersøgelse som ikke-hierarkiske, varierede og diskontinuerlige.
Netop udkommet
Forlaget skriver:
28 juli 2025
Bogtorsdag efterår/vinter 2025
Vi glæder os til at tage hul på efterårssæsonen af Bogtorsdag. Allerede den 11. september inviterer vi til en række oplæg med…
28 juli 2025
Kulturmødet Mors 2025
Find os på KulturVejen i AUtoCampus til dette års Kulturmødet Mors fra den 21. - 23. august. Vi inviterer til en række spænde…
21 maj 2025
Forårets sidste Bogtorsdag 12. juni
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…