Aarhus Universitetsforlag
Cover

Marked, erhvervsliv og stat

Dansk konkurrencelovgivning og det store erhvervsliv

En del af serien Magtudredningen, bogserien og fagområdet


Tilgængelige e-bogs-formater: PDF

{{variant.title}}: {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}}{{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

303 sider
Paperback
ISBN 87 7934 070 9

Af
og


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Medierne beretter med mellemrum, at store virksomheder udnytter en markedsdominerende position. OECD har i de seneste år flere gange rejst kritik af, at den danske konkurrencelovgivning er for svag med det resultat, at det danske prisniveau er for højt til skade for forbrugerne.

Inden for EU har Danmark været et af de sidste lande, der forlod det såkaldte kontrolprincip til fordel for det stærkere forbudsprincip. I et internationalt perspektiv har dansk erhvervsliv haft succes med længe at undgå at blive underlagt en stram offentlig konkurrenceregulering.

I denne bog følges den danske konkurrenceregulering i det 20. århundrede. Det store erhvervsliv har bestandigt kæmpet for en lempelig konkurrencelovgivning. Det mislykkedes set over tid. Erhvervslivet har ganske vist bevaret en vis indflydelse i administrationen af konkurrencelovgivningen, men erhvervslivet har ikke haft politisk magt, som det har haft agt. Det har måttet bøje sig for de politiske partier, der har valgt at styrke forbrugernes interesser gennem en stadig strammere konkurrencelovgivning.

I begyndelsen af århundredet havde erhvervslivet en stærkere position over for de borgerlige partier end i dag, hvor de politiske partier i langt højere grad appellerer til et bredt udsnit af vælgerne som forbrugere.

Én af bogens konklusioner er, at det store erhvervsliv - set på baggrund af den danske konkurrencelovgivning - i dag står politisk svagere end tidligere.

Tilføjet til kurven

Gå til kassen