Aarhus Universitetsforlag
Cover

Literacy og sproglig diversitet

En del af serien Asterisk (8) og fagområdet


Tilgængelige e-bogs-formater: PDF, EPUB

{{variant.title}}: {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}}{{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

276 sider 2. opl.
Paperback
ISBN 978 87 7124 055 9

Redigeret af

Med bidrag af
, , , , , og


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Sproglig diversitet er et vilkår i en globaliseret verden. Den sproglige mangfoldighed sætter sit præg på alle samfundets institutioner - også skolen. Det skaber nye pædagogiske og didaktiske udfordringer. Blandt andet udfordrer den vores forståelse af, hvad det vil sige at læse og skrive, og hvordan man lærer at læse og skrive. Det er den udfordring, der tages op i denne bog, som er baseret på forskningsprojektet Tegn på sprog.

Bogen giver en introduktion til literacy-begrebet og rummer en række empiriske næranalyser af læse- og skrivepraksisser i fem klasserum.

Literacy og sproglig diversitet henvender sig til lærere, studerende og forskere med interesse for læsning og skrivning i sprogligt mangfoldige klasserum.

Indholdsfortegnelse

Biliteracy og skriftsprogstilegnelse. Literacypraksisser i de første skoleår

Becoming biliterate. How children learn about writing systems

Alverdens alfabeter. At få øje på det alfabetiske princip via tværsprogligt arbejde

"Jeg bruger afkode". Læseforståelse og læsestrategier i et tværsprogligt perspektiv

Læseoplevelser på flere sprog. Et metalingvistisk mulighedsrum

Når tosprogede børn giver betydningen form. Udviklingen fra børnestavning til konventionel skrift

Børns muligheder for selvudfoldelse i faglig skrivning. Skriveridentiteter i det flersprogede klasserum

2. klasse som meteorologer. Interaktion med vejrtekster

Procesbeskrivelse og nominalisering. Faglig læsning og skrivning i indskolingen

Hvad skal vi lege? Produktion af legeinstruktioner i 3. klasse

Sprog på kroppen. Undervisning i idiomer og sammensatte substantiver i indskolingen

Etnografi og skriftsprogstilegnelse. Undersøgende skriftsprogspraksisser i den første skrive- og læseundervisning

Flerspråkiga barn utveclar litteracitet. Att läsa och skriva på flera språk

Cecilie Harrits

Cecilie

Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse, psykologi (bl.a. to nye serier, Pædagogisk rækkevidde og Didaktiske studier), kunsthistorie og samarbejde med kunst- og kulturmuseer. Hun har tidligere bl.a. arbejdet med kommunikation, kompetenceudvikling og videndeling. Inden hun kom til forlaget i efteråret 2014, var hun lærer i folkeskolen.

Cecilie Harrits

Redaktør

Telefon: +45 53 55 05 83

cha@unipress.au.dk

Tilføjet til kurven

Gå til kassen