Literacy og sproglig diversitet
Redigeret af
Helle Pia Laursen
Med bidrag af
Monica Axelsson,
Line Møller Daugaard,
Charmian Kenner,
Uffe Ladegaard,
Helle Pia Laursen,
Ulla Lundqvist,
Birgit Orluf og
Winnie Østergaard
Mere om bogen
Om bogen
Sproglig diversitet er et vilkår i en globaliseret verden. Den sproglige mangfoldighed sætter sit præg på alle samfundets institutioner - også skolen. Det skaber nye pædagogiske og didaktiske udfordringer. Blandt andet udfordrer den vores forståelse af, hvad det vil sige at læse og skrive, og hvordan man lærer at læse og skrive. Det er den udfordring, der tages op i denne bog, som er baseret på forskningsprojektet Tegn på sprog.
Bogen giver en introduktion til literacy-begrebet og rummer en række empiriske næranalyser af læse- og skrivepraksisser i fem klasserum.
Literacy og sproglig diversitet henvender sig til lærere, studerende og forskere med interesse for læsning og skrivning i sprogligt mangfoldige klasserum.
Indholdsfortegnelse
Biliteracy og skriftsprogstilegnelse. Literacypraksisser i de første skoleår
Becoming biliterate. How children learn about writing systems
Alverdens alfabeter. At få øje på det alfabetiske princip via tværsprogligt arbejde
"Jeg bruger afkode". Læseforståelse og læsestrategier i et tværsprogligt perspektiv
Læseoplevelser på flere sprog. Et metalingvistisk mulighedsrum
Når tosprogede børn giver betydningen form. Udviklingen fra børnestavning til konventionel skrift
Børns muligheder for selvudfoldelse i faglig skrivning. Skriveridentiteter i det flersprogede klasserum
2. klasse som meteorologer. Interaktion med vejrtekster
Procesbeskrivelse og nominalisering. Faglig læsning og skrivning i indskolingen
Hvad skal vi lege? Produktion af legeinstruktioner i 3. klasse
Sprog på kroppen. Undervisning i idiomer og sammensatte substantiver i indskolingen
Etnografi og skriftsprogstilegnelse. Undersøgende skriftsprogspraksisser i den første skrive- og læseundervisning
Flerspråkiga barn utveclar litteracitet. Att läsa och skriva på flera språk
Cecilie Harrits
Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.
Forlaget skriver:
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…