Læsning og fordybelse
En del af serien Asterisk (22) , og fagområderne Uddannelse, Pædagogik og Litteratur
Mere om bogen
Om bogen
Vores læsevaner er i forandring. Det gælder ikke mindst for børnene og de unge. Læseundersøgelser peger på mindre læselyst og faldende læsekompetencer, og også voksne vælger i stigende grad tv-serier og lydbøger frem for at sætte sig til rette med en bog.
Forfatter og læseforsker Kristiane Hauer diskuterer betydningen af læsning i en tid, hvor mange har svært ved at fordybe sig, når de skal læse en længere tekst som for eksempel en roman. Hun undersøger, hvad det overhovedet vil sige at være fordybet, og hvad der særligt kendetegner den fordybede læsning. Desuden tegner hun et nuanceret billede af en gruppe unge læsere, hvoraf nogle nyder at læse, mens andre helt har valgt bøgerne fra. Bogen slutter med en række anbefalinger til, hvordan skolens læse- og litteraturundervisning kan fremme fordybet læsning – også hos fremtidens læsere.
Cecilie Harrits
Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.
Pressen skrev
Alice Nørlem, Folkeskolen
"Læsning og fordybelse er et grundigt stykke forskningsformidling. Kristiane Hauer skriver præcist og letflydende, så læseren trækkes blidt med i refleksionerne. Det er interessant at fordybe sig i forskellige tilgange til fordybelse. Og Hauer sørger for at rydde ud i antagelser og fornemmelser og erstatte dem med erfaringer og undersøgelser."
Lektørudtalelse, DBC
"Det er en meget interessant bog, som giver et godt indblik i den fordybelseskrise, vi står i, og samtidig viser veje frem. (...) Og desuden en oplagt bog at anvende i danskundervisningen på læreruddannelsen"
Kristeligt Dagblad
Artikel: "Børn foretrækker stadig at læse fysiske bøger"
29.04.2024
Radio 4, Kraniebrud
Podcast: "Sådan skaber vi bedre rammer for fordybelsen"
08.03.2023
Skolemonitor
Debatindlæg: "Bogaktuel forsker: Tre tips til at give fordybet læsning mere plads i skolen"
25.01.2024
Kristeligt Dagblad
Artikel: "Børn foretrækker stadig at læse fysiske bøger"
29.04.2024
Forlaget skriver:
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
5 september 2024
Historien lever i Den Gamle By 5. og 6. oktober
HISTORIEN LEVER 2024 Mød Aarhus Universitetsforlag på den historiske bogfestival HISTOREN LEVER i Den Gamle By den 5. og 6.…
4 september 2024
Efterårets første Bogtorsdag d. 12. september
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nye udgivelser til sæsonens…