Aarhus Universitetsforlag
Cover

Læsning og fordybelse

En del af serien Asterisk (22) , og fagområderne , og


{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

256 sider
Paperback
ISBN 978 87 7219 786 9

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Vores læsevaner er i forandring. Det gælder ikke mindst for børnene og de unge. Læseundersøgelser peger på mindre læselyst og faldende læsekompetencer, og også voksne vælger i stigende grad tv-serier og lydbøger frem for at sætte sig til rette med en bog.

Forfatter og læseforsker Kristiane Hauer diskuterer betydningen af læsning i en tid, hvor mange har svært ved at fordybe sig, når de skal læse en længere tekst som for eksempel en roman. Hun undersøger, hvad det overhovedet vil sige at være fordybet, og hvad der særligt kendetegner den fordybede læsning. Desuden tegner hun et nuanceret billede af en gruppe unge læsere, hvoraf nogle nyder at læse, mens andre helt har valgt bøgerne fra. Bogen slutter med en række anbefalinger til, hvordan skolens læse- og litteraturundervisning kan fremme fordybet læsning – også hos fremtidens læsere.

Cecilie Harrits

DSC 0345

Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.

Cecilie Harrits

Redaktør

Telefon: +45 28 40 50 30

cha@unipress.au.dk

Pressen skrev

Alice Nørlem, Folkeskolen
"Læsning og fordybelse er et grundigt stykke forskningsformidling. Kristiane Hauer skriver præcist og letflydende, så læseren trækkes blidt med i refleksionerne. Det er interessant at fordybe sig i forskellige tilgange til fordybelse. Og Hauer sørger for at rydde ud i antagelser og fornemmelser og erstatte dem med erfaringer og undersøgelser."

Lektørudtalelse, DBC
"Det er en meget interessant bog, som giver et godt indblik i den fordybelseskrise, vi står i, og samtidig viser veje frem. (...) Og desuden en oplagt bog at anvende i danskundervisningen på læreruddannelsen"

Kristeligt Dagblad
Artikel: "Børn foretrækker stadig at læse fysiske bøger"
29.04.2024

Radio 4, Kraniebrud
Podcast: "Sådan skaber vi bedre rammer for fordybelsen"
08.03.2023

Skolemonitor
Debatindlæg: "Bogaktuel forsker: Tre tips til at give fordybet læsning mere plads i skolen"
25.01.2024

Kristeligt Dagblad
Artikel: "Børn foretrækker stadig at læse fysiske bøger"
29.04.2024

Tilføjet til kurven

Gå til kassen