
Fortællerfiktionen
Kritik af den rene narratologi
En del af fagområdet Litteratur
Mere om bogen
Om bogen
Alle litterære tekster har en fortæller, som ikke er identisk med forfatteren; det blev slået fast som en ubestridelig lov, da narratologien opstod i slutningen af 1960'erne. Fortællerfiktionen undersøger, hvordan myten om fortælleren blev til - og giver et detaljeret billede af, hvordan den blev både forvandlet og befæstet i Gérard Genettes skelsættende fortælleteori.
Denne bogs kritiske næranalyse af Genettes Discours du récit (1972) og Nouveau discours du récit (1983) viser, hvordan den franske teoretiker løser og forenkler en række centrale problemer i traditionel fortælleteori. Især med termen fokalisering leverer han et redskab til analyse af de måder, hvorpå den fortalte verdens synsvinkler arbejder i fortællende tekster.
Men fokaliseringsbegrebet viser sig også at være det punkt, hvorudfra nye teorier må fortsætte. Fortællefiktionen udpeger og diskuterer de vigtigste nye spørgsmål: Hvordan ved vi, at det er fortælleren og ikke forfatteren, der anvender fokalisering? Er det egentlig sikkert, at alle tekster har en fortæller? Og hvad betyder det for tekstens karakter af fiktion?
Netop udkommet
Forlaget skriver:
28 juli 2025
Bogtorsdag efterår/vinter 2025
Vi glæder os til at tage hul på efterårssæsonen af Bogtorsdag. Allerede den 11. september inviterer vi til en række oplæg med…
28 juli 2025
Kulturmødet Mors 2025
Find os på KulturVejen i AUtoCampus til dette års Kulturmødet Mors fra den 21. - 23. august. Vi inviterer til en række spænde…
21 maj 2025
Forårets sidste Bogtorsdag 12. juni
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…