Effekter af indsatser for socialt udsatte børn i daginstitutioner
HPA-projektet
Mere om bogen
Om bogen
Social ulighed sætter tidligt ind i livet. Vi er alt for godt klar over, at børns livschancer og muligheder ikke er ens, men afhænger af forældrebaggrund. Samtidig ved vi fra internationale studier, at massive interventioner over for socialt udsatte børn har målbare og vedvarende effekter. Det omgivende samfund kan faktisk gøre en forskel. Spørgsmålet er, hvad der virker på dansk grund.
I denne bog fremlægges den første danske undersøgelse af, hvordan samfundet gennem en tidlig indsats i daginstitutioner kan bidrage til at bryde de negative mønstre, som er forbundet med ulighed. Med særlig fokus på lærings- og kompetenceperspektivet undersøges effekterne af en bestemt indsats. 'Handlingskompetencer i pædagogisk arbejde med udsatte børn' (HPA-projektet), som er udviklet og afprøvet i 60 daginstitutioner i to kommuner i Danmark. Ved at gennemføre et randomiseret, kontrolleret eksperiment opnår man viden om, hvorvidt denne pædagogiske indsats faktisk virker, og hvilke faktorer der har størst betydning for et positivt resultat.
Netop udkommet
Forlaget skriver:
25 november 2025
Årets sidste bogtorsdag!
Årets sidste bogtorsdag er nu lige på trapperne! Vær med, når vi, sammen med Det Kgl. Bibliotek, fejrer forfatterne bag vores…
29 oktober 2025
Kom til bogtorsdag d. 13. november!
Vi er nu klar med novembers bogtorsdag!Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne…
29 september 2025
Kom til Bogtorsdag den 9. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogto…