
Effekter af indsatser for socialt udsatte børn i daginstitutioner
HPA-projektet
Mere om bogen
Om bogen
Social ulighed sætter tidligt ind i livet. Vi er alt for godt klar over, at børns livschancer og muligheder ikke er ens, men afhænger af forældrebaggrund. Samtidig ved vi fra internationale studier, at massive interventioner over for socialt udsatte børn har målbare og vedvarende effekter. Det omgivende samfund kan faktisk gøre en forskel. Spørgsmålet er, hvad der virker på dansk grund.
I denne bog fremlægges den første danske undersøgelse af, hvordan samfundet gennem en tidlig indsats i daginstitutioner kan bidrage til at bryde de negative mønstre, som er forbundet med ulighed. Med særlig fokus på lærings- og kompetenceperspektivet undersøges effekterne af en bestemt indsats. 'Handlingskompetencer i pædagogisk arbejde med udsatte børn' (HPA-projektet), som er udviklet og afprøvet i 60 daginstitutioner i to kommuner i Danmark. Ved at gennemføre et randomiseret, kontrolleret eksperiment opnår man viden om, hvorvidt denne pædagogiske indsats faktisk virker, og hvilke faktorer der har størst betydning for et positivt resultat.
Netop udkommet
Forlaget skriver:
14 august 2025
Kom til Bogtorsdag den 11. september
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 juli 2025
Bogtorsdag efterår/vinter 2025
Vi glæder os til at tage hul på efterårssæsonen af Bogtorsdag. Allerede den 11. september inviterer vi til en række oplæg med…
28 juli 2025
Kulturmødet Mors 2025
Find os på KulturVejen i AUtoCampus til dette års Kulturmødet Mors fra den 21. - 23. august. Vi inviterer til en række spænde…