Aarhus Universitetsforlag
Cover

Cybermuseologi

Kunst, museer og formidling i et digitalt perspektiv

En del af fagområderne og


Tilgængelige e-bogs-formater: PDF, EPUB

{{variant.title}}: {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}}{{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

392 sider rigt illustreret
Paperback
ISBN 978 87 7124 340 6

Redigeret af
og


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Går vi i dag ind på et kunstmuseum, møder vi højst sandsynligt ikke kun kunst skabt af oliefarver på lærred eller tilhugget marmor på en sokkel. Vi møder også værker skabt alene til og ved hjælp af internettet. Ud af denne digitale kommunikationsform er der opstået en række nye muligheder for, hvordan vi oplever kunsten: Vi kan blive medskabere af interaktive kunstværker, mobiltelefoner kan guide os rundt til enhver bys offentlige kunstværker, statuer og skulpturer, og vi kan dele vores kunstoplevelser med andre via sociale netværk.

Det er nu over tyve år siden, at de første eksperimenter med kunst på internettet begyndte. Mange af dem fandt sted i Minneapolis på Walker Art Center, hvor man i 1996 etablerede afdelingen New Media Initiatives, der skulle undersøge, hvordan internettet i fremtiden ville udfordre kunstmuseets rum og formidling. Det var afdelingens daværende direktør, Steve Dietz, der introducerede begrebet 'cybermuseologi'.

Med Cybermuseologi - kunst, museer og formidling i et digitalt perspektiv bliver den digitale indflydelse på kunst og museer for første gang gjort til genstand for en samlet dansk udgivelse. Antologien præsenterer både internettets betydning for kunstmuseernes udstillinger, formidling, forskning, bevarings- og registreringspligt. Og den diskuterer de kunstneriske, teknologiske og formidlingsmæssige udfordringer, der er opstået i kølvandet på den digitale tidsalder.

Indholdsfortegnelse

Platform for fri kultur. Kuratoriske strategier på artnode.org

Manifest for kunstmuseet i en digital tidsalder

Punktummet genbesøgt: netkunsten, teknologien og kunsthistorien

Computerens plads i samtidskunten: fra et teknisk til et æstetisk paradigme

Museet under forandring: om performativ æstetik i interaktiv kunst

Det første initiativ til Arkiv for det vi ved vi ikke ved

Når kunstmuseet inviterer netkunsten indenfor

To noter, to kommentarer, syv spørgsmål, en korrektion og en tegning fra min notesbog plus Efterskrift

Øret i skyen ...

Drømmen om det frie, hvide uudgrundelige rum

Når publikum bliver en vigtig medspiller

Kuratering på tværs af fysiske og virtuelle rum - Virtual Moves på Statens Museum for Kunst

Lokativ formidling af kunsten i det offentlige rum

Netkuratering

Musealisering og medialisering af den nære fortid i webbaseret retro

Radiant Copenhagen

At holde flygtigheden i live - netkunsten, processualitet og bevaring

Skal al kunst registreres som kunstværker?

 

Tilføjet til kurven

Gå til kassen