
Børneliv og børnekultur som udviklingspsykologisk perspektiv
Mere om bogen
Om bogen
Børneliv og børnekultur som udviklingspsykologisk perspektiv handler om børn i vuggestue og børnehave, og der trækkes en linje op til læringen i de første skoleår.
Bogen bygger på studier af børn i deres konkrete liv - i deres forskellige relationer til andre mennesker og i deres engagement i aktiviteter.
Det er et gennemgående tema i bogen, at en udviklingspsykologisk forståelse af børn må gå igennem en forståelse af det liv, børn lever sammen med hinanden og blandt voksne: forældre, pædagoger, lærere og andre, og hvorigennem de sammen skaber liv, værdier vilkår og andet, der har karakter af kultur.
Det klassiske kulturbegreb, hvor kultur ses som et produkt af menneskelig aktivitet, er et centralt begreb i bogen. Med udgangspunkt i dette studeres, hvorledes børn skaber kultur, der kommer til at gennemtrænge deres verden i institutionen, og som dermed samtidig bliver et vilkår og en betingelse for deres liv.
Bogen er et forsøg på at nærme sig en udviklingspsykologisk forståelse af børn ud fra denne tilgang.
Netop udkommet
Forlaget skriver:
28 juli 2025
Bogtorsdag efterår/vinter 2025
Vi glæder os til at tage hul på efterårssæsonen af Bogtorsdag. Allerede den 11. september inviterer vi til en række oplæg med…
28 juli 2025
Kulturmødet Mors 2025
Find os på KulturVejen i AUtoCampus til dette års Kulturmødet Mors fra den 21. - 23. august. Vi inviterer til en række spænde…
21 maj 2025
Forårets sidste Bogtorsdag 12. juni
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…