Aarhus Universitetsforlag
Cover

Billedkunst og sundhed

En del af fagområderne og


Udsolgt fra forlaget

{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

39 sider
Paperback
ISBN 87 7701 807 9

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

FORORD

Skolens arbejde med sundhed opfattes tit som en ekstra byrde, lærerne skal påtage sig, oven i alle de øvrige opgaver. Dette betyder, at sundhedsundervisning ofte prioriteres lavt i mange skolers arbejde.

Derfor iværksatte Forskningscenter for Miljø- og Sundhedsundervisning ved Danmarks Lærerhøjskole i skoleåret 97/98 en række udviklingsarbejder med det formål at undersøge, hvordan sundhedsundervisningen kunne indgå som et frugtbart perspektiv i undervisningen i skolens øvrige fag.

De fem fag, der blav valgt ud, var billedkunst, dansk, idræt, natur/teknik og samfundsfag. For hvert fag samarbejdede en række lærere med konsulenter fra Danmarks Lærerhøjskole om at udvikle og afprøve strategier for dette arbejde.

I dette hæfte præsenteres en række af de erfaringer, der blev gjort inden for billedkunst. Vægten er lagt på at videregive både konkrete erfaringer fra de udførte undervisningsforløb og en række teoretiske modeller og overvejelser, udviklet undervejs. Det er håbet, at disse tilsammen kan inspirere andre til at arbejde videre med at sammentænke de to områder.

Hæftet kan måske især finde anvendelse

- som støtte til klasselærerens koordinerende arbejde med

  sundhedsundervisningen

- i teamets drøftelser af sundhedsundervisningen

- i fagteamets drøftelser af sundhedsundervisningen

De opnåede erfaringer peger på, at der ligger store muligheder både for billedkunst- og sundhedsundervisningen, hvis konkrete erfaringer i praksis på denne måde sammentænkes med de mere teoretiske aspekter.

                                     Februar 2000

                                     Bjarne Bruun Jensen

Tilføjet til kurven

Gå til kassen