Aarhus Universitetsforlag
Cover

Beatlemania

1964

En del af serien 100 danmarkshistorier (9) , og fagområdet


{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}
Køb abonnement
100 sider ill.
Hardback
ISBN 978 87 7184 366 8

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Kloden rundt gik unge i ekstase over det, voksne så som fire langhårede og middelmådige musikere. Også i Danmark skreg pigerne sig hæse, da The Beatles den 4. juni 1964 lagde K.B. Hallen ned. Og mere end det. Med jeans, langt hår og arbejderbaggrund gav Beatlemania ungdommen frihed til et taktfast nej tak til autoriteter i 1960’erne og 1970’erne. The Beatles var med hele vejen, da ungdom blev anerkendt som værdifuld i en tid, hvor kvinder vristede sig fri af normer, og pop blev et kvalitetsstempel. I dag er der ikke meget Yesterday over She loves you og alle de andre populære sange. Og når bandet bruges politisk eller kommercielt, kan der næsten gå Beatlemania i nutiden. 

Lyt med, når Rasmus Rosenørn, museumsinspektør på RAGNAROCK, Museet for pop, rock & ungdomskultur, skruer op for historien om pop, pigtråd og især Beatlemania.

Thomas Oldrup

IMG 8503

Cand.mag. i historie og retorik. Thomas er ansvarlig for forlagets historieudgivelser og arbejder især med serien 100 danmarkshistorier, der ud over bøgerne omfatter videnspredning gennem en række partnere. Tidligere har han været dansk redaktør for bladet Alt om Historie, lavet radio, holdt foredrag, undervist og skrevet et hav af artikler og en halv snes bøger.

Thomas Oldrup

Redaktør

Telefon: +45 53 55 01 59

to@unipress.au.dk

Pressen skrev

Per Månson, lektørudtalelse

"Det er en glimrende indførelse i et gennembrud for dansk ungdomskultur. Sprogligt er den let at gå til og illustrationsmaterialet er udsøgt.”

"Bogen er naturligvis for Beatles nostalgikere, men også dem, der er interesserede i det danske ungdomsoprør og ungdomskulturen, fx opgaveskrivende, kan få stort udbytte. Forfatteren er museumsinspektør på Ragnarock, Museet for pop, rock & ungdomskultur i Roskilde. Med udgangspunkt i The Beatles' to koncerter 4. juni 1964 i KB-Hallen i København, beskrives optakten til det brud, der skete med de pæne normer, selve den nye musiks og den nye ungdomskulturs gennembrud, samt følgerne for ungdomskulturen fremover. Historien er garneret med både dansk rockhistorie og historien om de store udenlandske bands, der lagde vejen forbi. Bogen er illustreret med samtidige fotos og klip fra især ungdomsbladene."

Per Wium, Beatles for alle

"I bogen går Rosenørn med sikre analyser og gode betragtninger ind bag begrebet "Beatlemania”. Han gør emnet til meget mere end skrigende piger til kaotiske koncerter dengang midt i 60'erne. Dengang en fil var et stykke værktøj og et net var noget man satte op til badmintonspil.

Rosenørn går i "Beatlemania" tæt på modtagelsen af The Beatles i de danske medier i forbindelse med koncerterne 4. juni, 1964 og han sætter Beatlemania-begrebet ind i en sammenhæng. Samtidig med det får læseren en fin musikhistorisk skildring af udviklingen fra tidlig jazz til rock (for nu at sige det meget enkelt!). Rasmus Rosenørn ser Beatlemania som et fænomen der rækker langt, langt udover begivenhederne omkring juni for 54 år siden. Han udfordrer faktisk den gængse definition. Man kan være enig eller uenig i at gå så langt - men det er spændende!"

Georg Metz, Information

"Den lille fint illustrerede bogs titel er Beatlemania, som på dansk blev Beatlemani, et ord der ikke slog an. Rasmus Rosenørn tager selvfølgelig fat i selve sagen The Beatles, de fire rødder fra Liverpool, der væltede verden, og forholder sig til deres ofte fremragende tekster og originale kompositioner – for ikke at tale om fremførelsen. Hovedærindet i bogen er impulsen i fænomenet, den energi fra de fire, der fyrede op under tendenser, der lå og ventede, næsten som selvfølgelig optakt til det egentlige ungdomsoprør i tressernes slutning. Da kom de købedygtige årgange til skelsår og alder og tog livet og fremtiden i egen hånd. Sådan da. Paradokset er, at The Beatles som i og for sig var mere normafvigende end de fleste andre, og især blev det med årene, samtidig var den gruppe, der mere end andre vel at mærke senere blev accepteret. Også højrefløj og borgerskab i Danmark tog dem til sig. Som Rosenørn bemærker endnu mere i vore dage og lidt på linje med Den Lille Havfrue og Livgarden. Noget nær sakrosankt, et samlet hele som man ikke gerne underkaster kritisk granskning og slet ikke anfægter.

I en historisk fremstilling siger det sig selv, at fortællingen også drejer sig om datidens modtagelse og reaktion. Løssluppenheden, det uærbødige, latteren ramte flere i maveregionen. Kritikere også i de frisindede aviser mente, at de fire Beatler var et modefænomen, der nok en overgang blev hyldet som den genkomne Jesus, hvad de selv til stor vrede i USA koketterede med, og vel at mærke skovlede penge ind. Men hvad så, når det hele fes ud? En dansk journalist spørger John Lennon: »Hvor længe varer dette økonomiske eventyr?« Hvortil Lennon svarede: »Det ved jeg ikke, ved De?«

Bogen giver et fint overblik over, hvad Beatles også betød for den danske musikscene. Man kan uden at blive banal roligt sige: Uden The Beatles havde alt set anderledes ud. Morsom er Rasmus Rosenørns påpegning af nutidens borgerlige værdikrigeres forsøg på at indpasse Beatles i deres liberalistiske dagdrømme."

 

Poul Porskær Poulsen, historie-online.dk

“Beatlemania er det seneste skud på Aarhus Universitetsforlags gode serie af bøger på 100 sider til 100 kr. over 100 måneder, så det er bøger, som alle kan få fingrene i uden den større udskrivning. På hjemmesiden kan man sætte sig nærmere ind i det litteratur- og kildegrundlag, som fremstillingen bygger på. Og det er gjort rigtig godt, synes i hvert fald en ældre herre som anmelderen, der også kom med på beatperioden i slutningen af 60’erne som forsanger i Travelling Band, men det band er der kun ganske få, der har hørt om. Altså velskrevet og fængende med de bedste anbefalinger herfra. 

Musikken ændrede sig sammen med the Beatles, blev mere eksperimenterende og knap så dansant, men kulturen var fortsat de unges egen. Rosenørn kalder det et ungdomsskælv – snarere end et ungdomsoprør – og han beskriver medrivende alt det, der skete i tidens ungdomsliv, der ud over musikken også indebar mode, ungdomsblade, rejser, sex osv. Det var en voldsom tid, hvor ungdommen i helt ekstrem grad førte sig frem som andet end en overgangsperiode mellem barndom og den kedelige voksne tilværelse. Ungdommen blev trukket ud over et længere forløb og blev en livsperiode i sig selv."

Katrine Lester, bogblogger.dk

"Rosenørn kommer kompetent rundt om de store forandringer, der prægede de unge i begyndelsen af 60’erne, og giver bud på, hvorfor lige præcis den generation skilte sig ud fra de forrige. Samtidig får vi interessante nedslag i såvel den internationale – især engelske – som den danske musikindustris udvikling, og hvorfor det var Beatles, der blev lydsporet for en hel generation.

Beatlemania er 100 danmarkshistorier, når de er bedst. Man tager en historisk begivenhed og bruger den som prisme for at fortælle en bredere historie om danskernes hverdagsliv både før og efter. Det er rasende interessant og velskrevet og kommer godt rundt om musikscenen og ungdomskulturen i årene omkring Beatles."  

Finn Byrgesen, bogsyn.dk

“Beatlemania er det sidste skud på stammen i den inspirerende serie 100 danmarkshistorier, planlagt udgivet over otte år, af et forlag, der i det hele taget udgiver meget spændende og vedkommende social- og historiestof.

Ser man bort fra disse småting, så ER Beatlemania et flot stykke arbejde med alle mulige og umulige anekdoter om ting, vi har godt af at vide for at forstå og blive oplyst om den musikalske epoke, der skabte historie. […] Vi er i hvert fald tilfredse med bogen, der giver en dejlig vandring ned af Memory Lane og også ironiserer en del over – og for os sætter i perspektiv – hvordan pengestrømmen rundt om i verden altid har gået foran og bagved musikken."

BEATLES AGAIN

“Historien bindes elegant sammen med forbruget i vores industrisamfund med lokale bands, internationale, pigtråd eller pigetråd fra topløse tøseorkestre. […] en letlæselig sammenbinding af, hvad der skete før og efter de 10 år med The Beatles som gruppe og indflydelsen, som de havde på samfundet, og hvordan vi så de kulturelle forandringer.

Rasmus kommer langt omkring, og for os, der har oplevet disse år på egen krop, er det hyggelig læsning og et tilbageblik i vores fortravlede verden om, hvad der var engang.

Konceptet er sjovt, og jo, det giver lyst til at læse om andre facetter …"

Lene Graugaard-Jensen, faghylden.dk

“Sidder i de sidste solstråler på terrassen og læser “Beatlemania” af Rasmus Rosenørn. Bogen er endnu et godt bud på danmarkshistorien serveret i små og overkommelige bidder fra serien 100 danmarkshistorier. Popmusikfænomenet Beatlemania kom først og fremmest til udtryk ved pigernes vilde skrigen og en helt ny hårmode. Men Beatlemania var meget mere end det. I bogen her hører læseren om udviklingen af en helt ny lyd, om populærkulturens århundrede, om anerkendelse af ungdommen som en værdifuld tid, om helt nye modeidealer og meget andet. 

På vanlig vis tager formatet 100 danmarkshistorier læseren kærligt og underholdende i hånden. Emnet belyses bredt og man bliver ganske sikkert klogere."

Jeppe Bæk Meier, Noter

“Rosenørn … er en sikker guide gennem de mange ungdoms- og ugeblade, der er underholdende kilder til datidens mere eller mindre kendte popstjerner og de mange forskellige musikformer, der kom til udtryk i tiden. Men bogen Bealtemania, der er niende bind i Aarhus Universitetsforlags vellykkede serie 100 danmarkshistorier, er heldigvis mere end blot en musikhistorisk fortælling. Den handler lige så meget om de forandringer, der skete i ungdomskulturen fra 1950’ernes slutning og op gennem 1960’erne. I bogens to hovedafsnit får læseren derfor også et fint overblik over populærkulturens udvikling i kølvandet på udviklingen fra landbrugssamfund til det moderne forbrugs- og kommunikationssamfund […] en lettilgængelig, men præcis beskrivelse af musik- og ungdomskulturens udvikling i et afgørende årti i danmarkshistorien."

Presserum

I presserummet kan du finde pressemeddelelser og forsidebilleder. Du er altid velkommen til at kontakte os her https://unipress.dk/kontakt/, hvis du mangler andet materiale.

Forside, høj opløsning (pdf-format)

Forside (jpeg)

Download pressemeddelelse (pdf-format)

Errata

Side 28. Otto Brandenburg vandt ikke det danske Melodi Grand Prix i 1960, selv om “To lys på et bord” blev en landeplage. Brandenburgs sang sluttede faktisk sidst.

Tilføjet til kurven

Gå til kassen