
Barnet og den voksne i det børnelitterære rum
En undersøgelse på narratologisk grundlag af relationen mellem den implicitte fortæller og den implicitte læser i nyere kompleks børnelitteratur efter 1985 med inddragelse af literaturdidaktiske refleksioner
Mere om bogen
Om bogen
Barnet og den voskne i det børnelitterære rum undersøger børnelitteraturens væsen i nyere, modernistisk børne- og ungdomslitteratur fra Danmark, Norge og Sverige. Afhandlingen giver et teoretisk perspektiv på vor tids grænseoverskridende prosatekster, udgivet inden for det børnelitterære system, og diskuterer deres placering i en litteraturdidaktisk kontekst. Den sammentænker international børnelitteraturforskning, litteraturteori, fagdidaktik samt ny barndomsforskning og sætter fokus på generationsperspektivet i og uden for teksten.
Barnet og den voksne i det børnelitterære rum præsenterer et analyseapparat til læsninger af ny børne- og ungdomslitteratur med komplekse narrative strategier. Med udgangspunkt i eksemplariske værker afdækkes litterære lag og strukturer, som også benyttes inden for voksenlitteraturen. De nye fortællemåder afslører anderledes fortællinger, der udfordrer de traditionelle genreforventninger til børnelitteratur.
Barnet og den voksne i det børnelitterære rum er fagdidaktisk grundforskning, der tager udgangspunkt i teksten som et vilkår for litteraturundervisningen.
Ph,d,-afhandling.
Netop udkommet
Forlaget skriver:
24 februar 2025
Årets første Bogtorsdag
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til årets…
17 januar 2025
Forårets Bogtorsdage
I marts genoptager vi de månedlige Bogtorsdage i samarbejde med Det Kgl. Bibliotek i Aarhus. Datoerne arrangementerne frem ti…
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…