Aarhus Universitetsforlag
Cover

Vision og virkeliggørelse

En redegørelse for Grundtvigs tanker om folkelig oplysning og en folkelig højskole og for forsøget på at virkeliggøre dem

En del af serien Skrifter udgivet af Grundtvig Selskabet (29) , og fagområdet


Udsolgt fra forlaget

{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

152 sider
Paperback
ISBN 87 7288 788 5

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

I en tid, hvor den kriseramte, danske folkehøjskoles idégrundlag diskuteres, kommer nu en bog, som fremlægger nogle af de oprindelige visioner i den danske folkehøjskole. I Vision og virkeliggørelse får læseren indblik i baggrunden for folkehøjskolen, dvs. i Grundtvigs oprindelige overvejelser om folkeoplysning og højskole og den modsætning, der var mellem disse tanker og opfattelsen hos de første højskolefolk: Kold, Schröder, Trier og Nørregaard. Endelig giver bogen et indblik i samtidens kritik af de første højskoleforsøg.

Indholdsfortegnelse

Indledning

I. Baggrund og forudsætninger for Grundtvigs tanker om folkelig oplysning og en folkelig højskole:

a. Folkelig oplysning og højskolesyn i den prosaiske del af forfatterskabet:
1. National opvågnen og oplysning
2. De afgørende år
3. Folkelig "vidskab" og folkelig oplysning
4. De egentlige højskoleskrifter
5. Dansk folkelig oplysning 1844-48
6. Treårskrigen og folkelig oplysning
7. Omkring oprettelsen af Marielyst højskole og dens virksomhed
8. "Den danske Sag"

b. Folkelig oplysning og højskolesyn i den poetiske del af forfatterskabet:
1. Perioden 1834-47
2. Treårskrigen og de følgende års poetiske skrifter: Syn og sammenhæng
Noter og henvisninger

II. Virkeliggørelsen:
1. Kr. Kolds højskolesyn
2. Kolds højskolesyn i relation til Grundtvigs
3. L. Schrøders højskolesyn
4. L. Schrøders højskolesyn i relation til Grundtvigs
5. Ernst Triers højskolesyn
6. Ernst Triers højskolesyn i relation til Grundtvigs
7. Jens Nørregaards højskolesyn
8. Jens Nørregaards højskolesyn i relation til Grundtvigs
9. "Folkelige Grundtanker", Christopher Bruuns højskolesyn: Noter og henvisninger

III. Kritik i samtiden af højskolesynet bag de foreliggende højskoler og dets relation til Grundtvigs:
1. Otto Møllers højskolekritik og højskolesyn
2. Morten Pontoppidans højskolesyn og højskolekritik
3. Jakob Knudsens højskolesyn og højskolekritik: Noter og henvisninger

Arven og dens forvaltning

Anvendt litteratur af Grundtvig

Anvendt litteratur til afsnit 2

Anvendt litteratur til afsnit 3

Anvendt litteratur

Personregister

Tilføjet til kurven

Gå til kassen