Aarhus Universitetsforlag
Cover

De umulige børn og det ordentlige menneske

Identitet, ballade og muslimske fællesskaber blandt etniske minoritetsbørn

En del af fagområdet


{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

479 sider
Paperback
ISBN 978 87 7934 382 5

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

De umulige børn og det ordentlige menneske handler om etniske minoritetsbørns identitetserfaringer i den danske folkeskole. Den viser, at de etniske minoritetsbørn - stik imod skolens og lærernes intentioner om integration - oplever, at der er et skarpt skel mellem danskere og etniske minoriteter. Børnene føler, at den danske og andre nationale identiteter er hinandens modsætninger, og at de etniske minoritetsbørn laver ballade og er dårlige elever, hvorimod danske børn opfører sig pænt og er dygtige elever. Men hvorfor bliver nationale og religiøse identiteter så vigtige i folkeskolen? Og hvorfor ender især muslimske drenge i kategorien som skolens ballademagere?

Disse spørgsmål besvarer bogen gennem en analyse af skoleinstitutionen og børns identitetsopbygning omkring fællesskaber og kulturelle former. Her bliver det tydeligt, hvordan den danske folkeskoles ideal om "det ordentlige menneske" bringer begreberne om køn, nationaliteter og religion ind i samspillet mellem børn og lærere på en måde, som ikke fremmer integration.

Pressen skrev

Mie Poulsgaard Kulturkapellet.dk

"Bogen figurerer af denne grund på et højt fagligt niveau, og den kan klart anbefales til alle inden for feltet. Den er nytænkende og efterlader læseren med spørgsmål omkring hele konstitutionen af vores skole- og fritidsinstitutioner."

Henrik Munch Jørgensen Lektørudtalelse

"Velskrevet, meget aktuel og vedkommende udgivelse, som diskuterer et af skolens og samfundets store problemer, som vi endnu ikke har kunnet løse. Denne bog er et skridt på vejen mod løsningen... Denne bog henvender sig til alle med interesse i integration af etniske minoritetsbørn og deres familier i det danske samfund. Især lærere, pædagoger, skoleledere og andre, som dagligt arbejder med integration, kan have stor gavn af bogen. Men også politikere og andre beslutningstagere bør læse den."

Tilføjet til kurven

Gå til kassen