
Udsatte børn i dagplejen
En undersøgelse af viden, hverdagsliv og udviklingsmuligheder
En del af fagområdet Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Dagplejere og dagplejepædagoger møder socialt udsatte børn allerede ved begyndelsen af deres livsforløb og har derfor enestående chancer for at give disse børn indgående støtte emotionelt, socialt og intellektuelt. Denne bog belyser gennem både kvantitative og kvalitative analyser dagplejens muligheder for at hjælpe de udsatte børn bedre på vej videre i livet, ind i børnehaven, skolen og videre frem.
Undersøgelsen har sit udspring i en serie af forskningsprojekt om udsatte børn i dagtilbud og er den første af sin art, som fokuserer på dagplejeinstitutionen som del af samfundets samlede satsning i forsøget på at modvirke negativ social arv.
Ved hjælp af spørgeskemaer og interview kortlægges dagplejernes syn på udsathed, generelle mål og pædagogiske principper samt arbejdet med læring og læreplaner. Samtidig spørges der til dagplejernes egne opfattelser af muligheder og barrierer for at gennemføre den optimale indsats. Derved synliggør bogen en central, men ofte overset faggruppes egne visioner og ideer til forbedringer inden for arbejdet med socialt udsatte børn.
Netop udkommet
Forlaget skriver:
5 maj 2025
Lagersalg 3. juni 2025
Sæt kryds i kalenderen, og kig forbi, når vi holder stort sommerlagersalg tirsdag den 3. juni 2025 fra kl. 12.00 til 18.00. K…
24 april 2025
Bogtorsdag 8. maj 2025
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
3 april 2025
Bogtorsdag den 10. april
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til årets…