Aarhus Universitetsforlag
Cover

Uddannelsespolitik i nationalismens tegn

En del af serien Asterisk (15) og fagområderne og


Tilgængelige e-bogs-formater: PDF

{{variant.title}}: {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}}{{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

204 sider
Paperback
ISBN 978 87 7124 469 4

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Dansk, danskhed, danisering

Danmark er præget af mange kulturelle, etniske, religiøse og sproglige fællesskaber. Alligevel er dansk og danskhed normen i uddannelsessystemet, hvor tosprogethed, undervisning i minoritetsmodersmål og interkulturalitet har svære vilkår.

I Uddannelsespolitik i nationalismens tegn viser Bergþóra Kristjánsdóttir, hvordan statens lovgivende og vejledende bestemmelser favoriserer en assimilationspolitik, hvor sproglige minoriteter ikke har lige vilkår med majoriteten – og i værste fald overses.

Gennem en kritisk diskursanalyse belyser forfatteren curriculums monokulturelle tendens og mangel på sproglige, kulturelle og sociale rettigheder og muligheder for minoriteter. Samtidig diskuterer hun, hvordan en mere åben holdning til tosprogede børn, unge og voksne positivt kan inspirere til en uddannelsespolitisk vending, der kan rumme sproglig og kulturel mangfoldighed.

Cecilie Harrits

Cecilie

Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse, psykologi (bl.a. to nye serier, Pædagogisk rækkevidde og Didaktiske studier), kunsthistorie og samarbejde med kunst- og kulturmuseer. Hun har tidligere bl.a. arbejdet med kommunikation, kompetenceudvikling og videndeling. Inden hun kom til forlaget i efteråret 2014, var hun lærer i folkeskolen.

Cecilie Harrits

Redaktør

Telefon: +45 53 55 05 83

cha@unipress.au.dk

Pressen skrev

Sofia Esmann Busch, folkeskolen.dk

”Kristjánsdóttir anvender et autoetnografisk perspektiv gennem hele udgivelsen. Perspektivet undersøger mulighederne for at udvikle en metodebevidsthed på området, hvilket blandt andet medfører, at teksten bliver levende at læse, fordi man hele tiden kan følge forfatterens tanker, refleksioner og bekendelser. […].Kristjánsdóttir mestrer det autoetnografiske perspektiv, som driver læsningen fremad, samtidig med at det gør læsningen interessant og vedkommende. Udgivelsen er velegnet til læreruddannelsen, ikke kun i forhold til udgivelsens oplagte autenticitet og aktualitet, men også helt praktisk og centralt i forhold til eksempelvis kapitel to.” 

Læs hele anmeldelsen her:

https://www.folkeskolen.dk/642893/kritisk-og-med-kant

 

 

Tilføjet til kurven

Gå til kassen