Uddannelsespolitik i nationalismens tegn
En del af serien Asterisk (15) , og fagområderne Politik og Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Dansk, danskhed, danisering
Danmark er præget af mange kulturelle, etniske, religiøse og sproglige fællesskaber. Alligevel er dansk og danskhed normen i uddannelsessystemet, hvor tosprogethed, undervisning i minoritetsmodersmål og interkulturalitet har svære vilkår.
I Uddannelsespolitik i nationalismens tegn viser Bergþóra Kristjánsdóttir, hvordan statens lovgivende og vejledende bestemmelser favoriserer en assimilationspolitik, hvor sproglige minoriteter ikke har lige vilkår med majoriteten – og i værste fald overses.
Gennem en kritisk diskursanalyse belyser forfatteren curriculums monokulturelle tendens og mangel på sproglige, kulturelle og sociale rettigheder og muligheder for minoriteter. Samtidig diskuterer hun, hvordan en mere åben holdning til tosprogede børn, unge og voksne positivt kan inspirere til en uddannelsespolitisk vending, der kan rumme sproglig og kulturel mangfoldighed.
Indholdsfortegnelse
Læseprøve
Cecilie Harrits
Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.
Pressen skrev
Sofia Esmann Busch, folkeskolen.dk
”Kristjánsdóttir anvender et autoetnografisk perspektiv gennem hele udgivelsen. Perspektivet undersøger mulighederne for at udvikle en metodebevidsthed på området, hvilket blandt andet medfører, at teksten bliver levende at læse, fordi man hele tiden kan følge forfatterens tanker, refleksioner og bekendelser. […].Kristjánsdóttir mestrer det autoetnografiske perspektiv, som driver læsningen fremad, samtidig med at det gør læsningen interessant og vedkommende. Udgivelsen er velegnet til læreruddannelsen, ikke kun i forhold til udgivelsens oplagte autenticitet og aktualitet, men også helt praktisk og centralt i forhold til eksempelvis kapitel to.”
Læs hele anmeldelsen her:
https://www.folkeskolen.dk/642893/kritisk-og-med-kant
Presserum
Forlaget skriver:
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
5 september 2024
Historien lever i Den Gamle By 5. og 6. oktober
HISTORIEN LEVER 2024 Mød Aarhus Universitetsforlag på den historiske bogfestival HISTOREN LEVER i Den Gamle By den 5. og 6.…
4 september 2024
Efterårets første Bogtorsdag d. 12. september
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nye udgivelser til sæsonens…