![Cover](/media/14442/systemisk.jpg?width=360)
Systemisk familieterapi i specialpædagogikken
En analyse af hvordan den systemiske familieterapis teori og praksis kan bidrage til det specialpædagogiske arbejdsfelts videreudvikling
Mere om bogen
Om bogen
Specialpædagogisk bistand overfor børn med vanskeligheder har desværre ikke altid den ønskede virkning. Børn får ikke lært at læse på trods af intensiv undervisning. Børns forståelse for, hvordan de virker på andre, bliver ikke forbedret, selvom de ofte får det at vide. Børn udvikler ikke den ønskede selvstændighed, selvom de bliver sat i situationer, hvor denne evne kunne blive udviklet. Dvs. nogle af tiltagene "løser" ikke problemerne, sådan som specialpædagogerne ellers havde formodet.
Desuden er det ofte forældrene til disse børn, at specialpædagogerne har haft svært ved at udvikle et brugbart forældresamarbejde med. "Det er ofte de forældre, vi gerne ville tale med, som aldrig kommer til møderne".
Denne opgave diskuterer teori og praksis for en pædagogisk/psykologisk arbejdsmodel, der har til formål at belyse såvel individuelle som relationelle aspekter ved den situation, som barnet befinder sig i, når det betegnes som havende vanskeligheder.
Danmarks Lærerhøjskole, Det psykologisk-pædagogiske kandidatstudium, § 3 opgave.
Forlaget skriver:
8 juli 2024
Ny forskningsfestival: Sandbjergmødet
Du er inviteret til den nye forskningsfestival: Sandbjergmødet. For kun 95 kr. giver Sandbjerg Gods dig muligheden…
3 juni 2024
Lagersalg 4. juni
Sæt kryds i kalenderen og kig forbi, når vi holder stort flyttelagersalg igen tirsdag den 4. juni 2024 fra kl. 13:00 til 18:0…
29 maj 2024
Bogtorsdag 6. juni
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 6. juni kl. 16-17 …