Aarhus Universitetsforlag
Cover

Storytelling

Fra don Quixote til Lars Larsen

En del af fagområderne , , , , , , , og


Tilgængelige e-bogs-formater: PDF

{{variant.title}}: {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}}{{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

294 sider ill., sort-hvide billeder
Paperback
ISBN 978 87 7934 129 6

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Simon Spies og Dynelarsen kan få enhver til at spidse øren. Her blev der lavet storytelling, længe før begrebet blev opfundet. En fyrstelig pels eller et par jyske træsko, men ikke skyggen af diskrete nålestribede jakkesæt. Det kastede en uendelig strøm af skandaløse historier af sig, hvis reklameværdi aldrig ville kunne overgås af noget reklamebureau.


Disse grundlæggeres dristighed sporer Rigmor Kappel Schmidt i Storytelling tilbage til den altid kampberedte don Quixote og frem til særegne folk som Peter Aalbæk og Lars von Trier. Ditlev Engel rejser sig for at give vindmøllerne luft under vingerne, Christian Stadil sætter hummel-striberne på himmelflugt, mens Stine Bosse går i brechen for et Kongeligt Teater forladt af sin mæcen.

Den skjulte formel er: Skad ikke andre, sæt dig selv på spil og kæmp mod vinden selv. Så opstår de tusind historier helt af sig selv.

Smagsprøve

Indledning

Pressen skrev

Jan Lundquist, K-forum & lundquisten.wordpress.com

"Det er inspirerende at læse Kappel Schmidt, og hun evner som kun få at skrive om alt fra tunge akademiske teorier til Fyr & Bi med en levende lethed, der gør det til en udsøgt fornøjelse at læse hende."

Bogsyn.dk

"[man kan] få rigtig meget ud af denne bog om de mennesker, der gik foran med et instinkt for, hvad der bringer verden videre (…) Bogen er en god læring i, hvor vi selv står i forhold til, hvad der kan lade sig gøre på erhvervslivets slagmark og midt i kunstens inferno og markedsplads."

Poul Flou Pedersen, lektørudtalelse

"Tankevækkende og interessant bog, der henvender sig til alle med interesse for ledelse og branding. Med sine rammende referencer fra litteratur, film, kulturliv mv. vil bogen også være relevant for eksempelvis undervisere på mellemuddannelserne og videre op."

"Rigmor Kappel Schmidt har høstet stor ros for sit enorme arbejde med at oversætte "Don Quixote" - denne vidunderlige og umulige ridder, som har svært ved at skelne fantasi fra virkelighed. Denne figur bruger Kappel Schmidt i sin nye bog som ledetråd i en række skarpe og overraskende analyser af danske erhvervsfolk, der har markeret "sig gennem særpræget fremfærd eller hårdnakket kamp mod en træg og uforstående verden". Således beskrives fx Lars Larsen, Simon Spies, Peter Aalbæk og Stine Bosse, der alle meget bevidst bragte deres personer i spil i forhold til omverdenen og dermed blev en historie i sig selv. I sine analyser inddrager Kappel Schmidt desuden russeren Bakhtins teorier om polyfoni og karnevalisme. Meget fornemt og engageret formidlet, sprogligt sikkert og slet ikke svært tilgængeligt. Bogen er flot tilrettelagt med en lækker forside og æggende bagsidetekst."

"Kappel Schmidts bog er en slags "cross over", hvor der på imponerende vis dannes bro mellem fx erhvervsliv og kunst og kultur. Man kan pege på eksempelvis Peter Bastian og Ole Thyssen, som nogle få andre, der kan noget tilsvarende."

"Rigmor Kappel Schmidt har begået en meget velskrevet og interessant bog, som bør kunne finde mange forskellige læsere på alle biblioteker."

Tilføjet til kurven

Gå til kassen