Aarhus Universitetsforlag
Cover

Staten og den institutionelle pædagogik

Pædagogisk Sociologi bind I

En del af fagområderne og


{{variant.title}}: {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}}{{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

172 sider
Paperback
ISBN 978 87 7684 165 2

Redigeret af
og


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Danmarks pædagogiske institutioner søger at virkeliggøre statens uddannelses- og opdragelsesbestræbelser. I denne bog kortlægger fem forskere væsentlige aspekter i den institutionelle pædagogik og dens sammenhæng med den statslige styring og samfundsmæssige udvikling.

Forskerne tager blandt andet fat på uddannelseseksplosionen i 1960, hvor ulige vilkår blev et pædagogisk sociologisk problem i forskning; på folkeskolelovene, som tydeliggør statens forventninger til samfundets kommende borgere; og på overgangen mellem barn og myndig borger, som forlænges og selvstændiggøres i det klassedelte samfund.

Staten og den institutionelle pædagogik er ikke almindelig historisk forskning, nærmere en opdagelsesrejse i, hvordan pædagogisk sociologiske temaer har trængt sig på som udredningsopgaver, forskning og undervisningsindhold i de pædagogiske uddannelser.

Bogen er en del af serien Pædagogisk Sociologi, som er skrevet af forskere eller nære forskningskolleger knyttet til Institut for Pædagogisk Sociologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet.

Tilføjet til kurven

Gå til kassen