De som har kan få
En undersøgelse af medbragt og forhandlet sproglig magt i gruppesamtaler mellem børn
En del af serien Københavnerstudier i tosprogethed (Køgeserien K12) , og fagområderne DPU og Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Udgangspunktet for undersøgelsen er: Hvordan kan begreberne magtprocesser og magtresultater operationaliseres og undersøges empirisk? Kan det lade sig gøre at kortlægge forskellige sproglige strategier for magtudøvelse i samtaler mellem børn. Desuden vil forfatteren forsøge at besvare spørgsmålene: er der sammenhæng mellem dominerende sproglig opførsel i interaktionen og opnåelsen af resultater i konfliktfyldte situationer? Er der forskel på piger og drenges sproglige magtadministration? I hvor høj grad er magtforholdene i samtalerne til forhandling? Er der overensstemmelse mellem eller forskel på børnenes magtressourcer (i form af social status i 8. klasse) og magtforholdene i samtalerne fra forskellige tidspunkter i skoleforløbet?
Forlaget skriver:
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…