Aarhus Universitetsforlag
Cover

Skolen i skoven

Hjerne, krop og læring i naturen

En del af fagområderne og


{{variant.title}}: {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}}{{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

174 sider
Paperback
ISBN 978 87 7684 184 3

Af
, og


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Skolen i skoven er historien om undervisning af folkeskoleelever i det fri; om hvorfor og hvordan Naturklassen opstod og om Naturklassen i praksis. Det er også historien om, at undervisning i naturen tilgodeser væsentlige betingelser for læring, der kan begrundes i viden om hjernen og om menneskets biologiske bagage. Bogens vægt på pædagogiske ræsonnementer og neuropsykologiske begrundelser er et helt nyt indlæg i den skandi¬na¬vi¬ske debat om læring og samtidig et opgør med det traditionelle undervisningspara¬dig¬me.
Forfatterne tager os med ind i Naturklassens univers. En rejse ind i den gode historie, i form af eventyr, rollespil fra vikingetiden og hvalers geometri – alt der egner sig til ude¬undervisning – og resultater fra hjerneforskningen og biologiske undersøgelser af læringsstrategier.
Skolen i skoven er blevet til i et usædvanligt samarbejde mellem folkeskolelærerne Anne Mette Kaae Petersen og Lasse Bak Sørensen og forskerne Christian Gerlach og Theresa Schilhab. Bogen henvender sig til læsere, der interesserer sig for rummets og kroppens betydning for læring, det være sig folkeskolelærere, pædagoger, undervisere, lærer- og pædagogstuderende, pædagogiske konsulenter, formidlere inden for naturfag mv.

"En helt igennem spændende bog, der er hurtig at læse, og som i den grad pirrer en til at tænke anderledes omkring sin undervisning."
Niels Peter Riising, Folkeskolen

 

 

"Når børnene en blæsende dag ved stranden skal tegne en hval i sandet og undersøge, hvor mange skoleelever, det kræver for at fylde hvalen, så er det læring med hele kroppen og den tilegnede viden om rumfang huskes med alle sanser."
Artikel af Thomas Prakash, Urban


 

Pressen skrev

Niels Peter Riising Folkeskolen

"En helt igennem spændende bog, der er hurtig at læse, og som i den grad pirrer en til at tænke anderledes omkring sin undervisning."

Thomas Prakash Urban

"Når børnene en blæsende dag ved stranden skal tegne en hval i sandet og undersøge, hvor mange skoleelever, det kræver for at fylde hvalen, så er det læring med hele kroppen og den tilegnede viden om rumfang huskes med alle sanser."


Tilføjet til kurven

Gå til kassen