Aarhus Universitetsforlag
Cover

Religion og kognition

En del af serien Religionsvidenskabelige skrifter (2) og fagområdet


{{variant.title}}: {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}}{{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

152 sider
Paperback
ISBN 87 7288 789 3

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Hvad betyder det for tilegnelsen af religiøse forestillinger, at børn i Danmark i højere grad end tidligere bliver konfronteret med forskellige religioner i deres hverdag? Hvilken indflydelse har det på religiøse forestillinger i flerkulturelle samfund, at børn, der går i samme skole og leger sammen, opdrages inden for forskellige religioner og kulturelle traditioner.

Bodil Klausen kombinerer i denne bog religionsvidenskab med kognitionsforskning, og ser, med børn som udgangspunkt, på hvad det er for kognitive processer, der gør, at mennesker tilegner sig religiøse ideer og religiøs praksis.

Indholdsfortegnelse

1. Indledning
1.1 Motivation
1.2 Præcisering og af emnet
1.3 Problemstillinger og strukturering
1.4 Afgrænsning af begrebet "kognition"
1.5 Religion som et kulturelt fænomen
1.6 Teoretiske overvejelser om begrebet "kultur"
1.7 Sociologiske teorier konsistente med en kognitiv tilgang
1.8 Socialisering
1.9 Menneskesyn

2. Kognitionsforskning - Cognitive Science
2.1 Historisk rids
2.2 Kognitionsforskningens arbejdsfelt
2.3 Forskellige retninger inden for kognitionsforskningen
2.4 Om forholdet mellem de enkelte discipliner

3. Lingvistik
3.1 Noam Chomskys ideer
3.2 Børns sprogtilegnelse ifølge Steven Pinker
3.3 Jerry A. Fodor og modularitetsteorien

4. Udviklingspsykologi
4.1 Udviklingspsykologien gennem de sidste 100 år
4.2 Piaget og Vygotsky. To pionerer inden for kognitiv psykologi
4.3 Begrænsninger for videnstilegnelse ifølge Frank Keil
4.4 Paradigmer for undersøgelser af prædispositioner hos spædbørn
4.5 Annette Karmiloff-Smiths udviklingsteori

5. Kognitiv antropologi
5.1 Afgrænsning af kognitiv antropologi
5.2 Kort rids af udviklingen inden for kognitiv antropologi
5.3 "Script", "schema", "scene", og "kulturel model"
5.4 Antropologiske studier af børns opvækst
5.5 Om børns tilegnelse af religiøse værdier. Antropologen Christina Torens studier af kognitive processer hos børn på Fiji

6. Kunstig intelligens
6.1 Computer-modeller af bevidstheden
6.2 Karmiloff-Smiths kritik af konnektionistiske modeller
6.3 Computer-modeller og kulturelle modeller

7. Religionsvidenskab
7.1 Pascal Boyer
7.2 Lawson og McCauley
7.3 Sammenligning af Boyers, Lawsons og McCauleys teorier

8. Konklusion

Forkortelser
Litteratur
Register

Tilføjet til kurven

Gå til kassen