Planlægning i oplevelsessamfundet
En del af serien Sociologiske studier (3) , og fagområderne Samfundsvidenskab og Sociologi
Redigeret af
Anne Lorentzen og
Søren Smidt-Jensen
Med bidrag af
Peter Allingham,
Isaac Kwamena Arthur,
Ditte Døssing,
L. Carlos Freire-Gibb,
Freja Friis,
Kirsten Krogh Hansen,
Rikke Marie Krogh,
Claus Lassen,
Anne Lorentzen,
Hanna Byskov Ovesen,
Eva Ritter,
Søren Smidt-Jensen,
Carla K. Smink,
Lars Winther og
Birthe Ømark
Mere om bogen
Om bogen
Acta Jutlandica. Humanistisk Serie, 2011:2.
Oplevelser er blevet et moderne velfærdsgode. Samtidig er steders udbud af oplevelser blevet et konkurrenceparameter i konkurrencen om nye borgere, besøgende og arbejdspladser. Hvem planlægges der for, og hvad kræves der for at udvikle oplevelsessteder og lave oplevelsesbaseret vækst? Virker det og kan alle være med?
Der laves for tiden meget politik og planlægning i Danmark baseret på en opfattelse af, at oplevelsesøkonomi rummer potentialer for udvikling af byer og lokalområder. I bogen Planlægning i oplevelsessamfundet præsenteres helt ny forskning, som kritisk diskuterer oplevelsesbaserede strategier, projekter og planer. Bogen bidrager med nye begreber, teorier og analytiske værktøjer om stedbundet oplevelsesøkonomi og dens potentialer for lokal-, regional- og byudvikling.
Bogen rapporterer kritisk fra store og små projekter i Roskilde, Billund, Frederikshavn, Thisted, Øresundsregionen, Wolfsburg og Dresden i Tyskland og Nyköping i Sverige - alle steder hvor stedbundet oplevelsesøkonomi udvikles i et spændingsfelt mellem målsætninger om vækst og velfærd.
Indholdsfortegnelse
1. Planlægning i oplevelsessamfundet
Del I, Oplevelser - en ny drivkraft for steders økonomiske udvikling
2. Lokal udvikling i oplevelsessamfundet
3. Oplevelseserhverv og forandring i Danmarks økonomiske geografi
Del II, Planlægning af oplevelser
4. Frederikshavns forvandling
5. Destination oplevelsesby
6. Biler, branding og byudvikling i oplevelsesøkonomisk perspektiv
7. De ny kommuner og oplevelsesøkonomien
Del III, Oplevelser som innovation
8. Lokal erhvervsudvikling i oplevelsesøkonomien
9. Oplevelsesøkonomi i fødevaresektoren - En pilotundersøgelse i Thisted Kommune
10. En midlertidig planlægningsstrategi - Et casestudie af et oplevelsesøkonomisk bydelseksperiment i Roskilde
Del IV, Oplevelseslandskabet
11. Skovens nye rolle for udvikling af landdistrikter
12. De danske nationalparkers oplevelsespotentiale
Karina Bell Ottosen
Cand.scient. i informationsvidenskab. Karina har ansvar for udvikling af internationalt samarbejde og forlagets tilstedeværelse i udlandet - dvs. for co-publicering, kontakt med distributører, salg af rettigheder og distribution af digitalt materiale. Det samfundsvidenskabelige område og udvikling af serien The Nordic World sorterer også under Karina, der har en fortid som redaktør i Gyldendal Akademisk og på Forlaget Ajour.
Pressen skrev
Bo Allesøe Christensen, Slagmark
"en interessant håndbog".
Forlaget skriver:
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
5 september 2024
Historien lever i Den Gamle By 5. og 6. oktober
HISTORIEN LEVER 2024 Mød Aarhus Universitetsforlag på den historiske bogfestival HISTOREN LEVER i Den Gamle By den 5. og 6.…