Aarhus Universitetsforlag
Cover

Pædagogiske umuligheder

Psykoanalyse og pædagogik

En del af serien Asterisk (1) og fagområdet


Tilgængelige e-bogs-formater:

{{variant.title}}: {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}}{{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

220 sider
Paperback
ISBN 978 87 7934 606 2

Redigeret af

Med bidrag af
, og


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Spørgsmål om læreres "personlighed" og "personlige relationers" vigtighed for elevers læring unddrager sig videnskabelig begribelse. Didaktiske handlingsanvisninger på disse områder er i bedste fald nytteløse.

Denne bog modsiger den dominerende politiske diskurs på skoleområdet: At der kan opstilles klare mål for undervisningen, som enhver lærer gennem den rette indstilling og de rette metoder kan opfylde. Med afsæt i psykoanalysen bidrager Pædagogiske umuligheder til en forståelse af, hvorfor det er så notorisk vanskeligt at skabe sikker viden om, hvad der virker inden for det pædagogiske felt.

Antologien samler tre centrale artikler inden for feltet psykoanalyse og pædagogik, der her for første gang foreligger på dansk. De øvrige artikler giver i tilgift et bud på, hvad selve det pædagogiske ved forhold overhovedet består i med udgangspunkt i begreber som subjektet, den Anden, det ubevidste, (videns)begær, overføring og identifikation fra Freuds og Lacans psykoanalyse.

Indholdsfortegnelse

Kapitel 1

Antipædagogen Freud. Psykoanalyse og opdragelse

Kapitel 2

Psykoanalyse og uddannelse: den endelige og den uendelige undervisning

Kapitel 3

Respekt for den Anden. Uddannelsens diskurs

Kapitel 4

Pædagogisk pli

Kapitel 5

I begyndelsen var den Anden. Eller subjektet, historien, Paulus og universalismen

Kapitel 6

Lidenskabelig uvidenhed. Subjektet som en fundamental umulighed i pædagogisk praksis

Kapitel 7

Fri os fra personligheder

Cecilie Harrits

Cecilie

Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse, psykologi (bl.a. to nye serier, Pædagogisk rækkevidde og Didaktiske studier), kunsthistorie og samarbejde med kunst- og kulturmuseer. Hun har tidligere bl.a. arbejdet med kommunikation, kompetenceudvikling og videndeling. Inden hun kom til forlaget i efteråret 2014, var hun lærer i folkeskolen.

Cecilie Harrits

Redaktør

Telefon: +45 53 55 05 83

cha@unipress.au.dk

Tilføjet til kurven

Gå til kassen