Naturoplevelsernes didaktik
Iagttagelser af de iscenesatte naturoplevelser med naturvejledning som eksempel
Mere om bogen
Om bogen
Naturoplevelser tilskrives pædagogiske værdi! Værd(i)sættelsen af oplevelse er intimt forbundet med pædagogikkens opdragende funktion (dannelse). At tilskrive nogen "at opleve naturen" er tegn på anerkendelse af naturrelationens individualitet, og at forholdet til naturen personliggøres i undervisningen. Naturoplevelser som mål og indhold i undervisningen udtrykker et ønske om at sætte både sagen og eleven i centrum. Med udgangspunkt i naturvejledning som eksempel rejses spørgsmålene: Hvad sker der, når undervisningen iscenesætter naturoplevelser som udgangspunkt for læring og opdragelse om natur/miljø? Og hvordan kan en sådan aktivitet begrundes? I afhandlingen udfoldes forholdet mellem naturoplevelse og erkendelse (læring) gennem en analyse af klassiske erfaringsbegreber, forskellige former for fænomenologi og konstruktivisme samt systemteori. Der udkastes "én naturoplevelsernes didaktik" gennem en systemteoretisk rekonstruktion af didaktikbegrebet. Afslutningsvist belyses spørgsmålet om, hvilken pædagogisk værdi naturoplevelser kan tilskrives?
Forlaget skriver:
19 april 2024
Bogtorsdag den 2. maj
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 2. maj kl. 16-17 i…
22 marts 2024
Bogtorsdag den 4. april
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 4. april kl. 16-1…
21 februar 2024
Bogtorsdag 7. marts
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 7. marts kl…