Aarhus Universitetsforlag
Cover

Mål, Medgang og Modstand

Sider af Danmarks Lærerhøjskoles udvikling 1957-66

En del af fagområderne , og


Udsolgt fra forlaget

{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

250 sider
Paperback
ISBN 87 7684 073 5

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Danmarks Lærerhøjskole fik i årene omkring 1960 en ny status. Den havde været en højt estimeret institution, der sørgede for videreuddannelse af folkeskolens lærere gennem kursus med særdeles kvalificerede lærerkræfter. Men underviserne havde kun haft dette arbejde som en bibeskæftigelse.

Som højere læreanstalt fik man professorer i spidsen for arbejdet. Lærer-højskolen skulle nu "udvikle og nyttiggøre den videnskabelige forskning med særligt henblik på skolens tarv", og ved siden af kursusvirksomheden oprettedes kandidat- og licentiatstudier.

Erik Jensen var som jurist dybt involveret i denne proces. I Mål, Medgang og Modstand fremlægger han på grundlag af nyere, brede arkivstudier et omfattende materiale til belysning af den udvikling, der fandt sted i årene 1957-66, og af de synspunkter, der blev gjort gældende af de mange involverede.

Der er herved tilvejebragt et solidt fundament for den, der søger viden om den komplicerede proces, der måtte gennemgås, før statusspørgsmålet var løst og forholdet til de to universiteter afklaret.

Tilføjet til kurven

Gå til kassen