Minoritetsdanske drenge i skolen
Modvilje og forskelsbehandling
En del af serien Asterisk (17) , og fagområderne Uddannelse og Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Minoritetsdanske drenge eller ’indvandrerdrenge’, som de typisk kaldes i den offentlige debat, forbindes ofte med dårlige skoleresultater, ballade og kriminalitet. Samtidig peger flere undersøgelser på, at drengene mødes med negative forventninger og oplever at blive set skævt til og forskelsbehandlet i skolen.
I Minoritetsdanske drenge i skolen. Modvilje og forskelsbehandling ser Laura Gilliam nærmere på drengenes position, selvforståelser og skolestrategier og diskuterer de sociale og kulturelle dynamikker, der er omkring etnicitet, racialisering, køn og skole. Med afsæt i interviews med 18 minoritetsdanske drenge beskriver hun, hvordan drengenes oplevelser af lærernes forventninger, modvilje og velvilje får betydning for deres præstationer og engagement i undervisningen. Positive forventninger og dialog om etnicitet og forskelsbehandling er afgørende, hvis de onde cirkler skal brydes.
Cecilie Harrits
Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.
Pressen skrev
Lotte Svane Strange Petersen i Folkeskolen
”Bogen kan anbefales som tankevækkende baggrundsviden til lærerstuderende og deres undervisere og til alle, der tør blive klogere på dette tabuiserede emne - vel vidende at det ikke er let, da det oftest er helt ubevidst, at vi på baggrund af stereotype forestillinger umærkeligt tilskriver elever bestemte adfærdsmønstre og egenskaber og derfor møder dem med andre, måske lavere og negative forventninger. At vi som professionelle voksne nok også bilder os ind at være fordomsfrie og "pædagogisk farveblinde", gør ikke snakken mindre svær, men des mere nødvendig, for at vi kan give alle børn lige muligheder.”
Læs hele anmeldelsen her: https://www.folkeskolen.dk/698853/ja-ja-vi-kender-godt-hans-type-
Presserum
I presserummet kan du finde pressemeddelelser og forsidebillede. Du er altid velkommen til at kontakte os her https://unipress.dk/kontakt/, hvis du mangler andet materiale.
Forlaget skriver:
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
5 september 2024
Historien lever i Den Gamle By 5. og 6. oktober
HISTORIEN LEVER 2024 Mød Aarhus Universitetsforlag på den historiske bogfestival HISTOREN LEVER i Den Gamle By den 5. og 6.…
4 september 2024
Efterårets første Bogtorsdag d. 12. september
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nye udgivelser til sæsonens…