Aarhus Universitetsforlag
Cover

Matematik og natur/ teknologi i 4. klasse

Resultater af TIMSS-undersøgelsen 2019

En del af serien IEA-studier ,


{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

484 sider
Paperback
ISBN 978 87 7219 443 1


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Danske 4.-klasseelever klarer sig ikke så godt i matematik som for fire år siden. Det viser resultaterne af Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) fra 2019. Mens eleverne havde en solid fremgang i matematikkundskaber fra 2007 til 2015, så er denne udvikling nu gået tabt, og danske elever præsterede i 2019 på samme niveau som i 2007. Andelen af de allerdygtigste elever i matematik er også faldet, og det samme gælder det faglige niveau, som minimum 80 % af eleverne opnår.

 I natur/teknologi præsterer eleverne på niveau med de tidligere år, hvor Danmark har deltaget i TIMSS-undersøgelsen. Med folkeskolereformen blev det vejledende timetal for faget hævet, men ifølge undersøgelsen er det faktiske timetal faldet fra 2015 til 2019. Hverken i matematik eller natur/teknologi kan der dog påvises sammenhæng mellem undervisningstimetallet og elevernes faglige præstationer. Undersøgelsen viser også et fald i elevernes motivation og interesse for begge fag, ligesom betydningen af den sociale baggrund fortsat er stor og af samme størrelse som tidligere.

I bogen Matematik og natur/teknologi i 4. klasse præsenterer forskerne resultaterne af TIMSS-undersøgelsen og giver et unikt indblik i skolens udvikling efter folkeskolereformen i 2014 og peger på, hvordan forandringerne af skolen påvirker elevernes præstationer i de to fag.

Læs mere her: https://projekter.au.dk/timss/

 

Undersøgelsens hovedresultater er sammenfattet her:

Sammenfatning

Tilføjet til kurven

Gå til kassen