
Mål, Medgang og Modstand
Sider af Danmarks Lærerhøjskoles udvikling 1957-66
Mere om bogen
Om bogen
Danmarks Lærerhøjskole fik i årene omkring 1960 en ny status. Den havde været en højt estimeret institution, der sørgede for videreuddannelse af folkeskolens lærere gennem kursus med særdeles kvalificerede lærerkræfter. Men underviserne havde kun haft dette arbejde som en bibeskæftigelse.
Som højere læreanstalt fik man professorer i spidsen for arbejdet. Lærer-højskolen skulle nu "udvikle og nyttiggøre den videnskabelige forskning med særligt henblik på skolens tarv", og ved siden af kursusvirksomheden oprettedes kandidat- og licentiatstudier.
Erik Jensen var som jurist dybt involveret i denne proces. I Mål, Medgang og Modstand fremlægger han på grundlag af nyere, brede arkivstudier et omfattende materiale til belysning af den udvikling, der fandt sted i årene 1957-66, og af de synspunkter, der blev gjort gældende af de mange involverede.
Der er herved tilvejebragt et solidt fundament for den, der søger viden om den komplicerede proces, der måtte gennemgås, før statusspørgsmålet var løst og forholdet til de to universiteter afklaret.
Netop udkommet
Forlaget skriver:
28 juli 2025
Bogtorsdag efterår/vinter 2025
Vi glæder os til at tage hul på efterårssæsonen af Bogtorsdag. Allerede den 11. september inviterer vi til en række oplæg med…
28 juli 2025
Kulturmødet Mors 2025
Find os på KulturVejen i AUtoCampus til dette års Kulturmødet Mors fra den 21. - 23. august. Vi inviterer til en række spænde…
21 maj 2025
Forårets sidste Bogtorsdag 12. juni
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…