Aarhus Universitetsforlag
Cover

Læs i lange baner

Stimulering af det læseforberedende arbejde samt læselyst og -træning i Blaabjerg, Blåvandshuk og Varde kommuner

En del af fagområderne og


{{variant.title}}: {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}}{{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

120 sider
Paperback
ISBN 87 7701 892 3

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Undersøgelsen ser på betydningen af børnehavebiblioteker og af læsekampagner. Rapporten redegør for resultaterne. Nogle udvalgte citater kan give et indtryk af, hvad nogle af parterne har svaret.

Småbørnsforældre skriver bl.a.:

Jeg synes, at I skal gøre alt for, at børnehaven kan beholde biblioteket. Der sidder hver morgen 3-5 børn og læser, når jeg afleverer barn.

 

Vi forældre har aldrig kommet så meget på biblioteket, hvilket "præger" os lidt. Vi har ingen "bibliotekskultur". Børnene elsker bøger, og det er blevet nemt at låne, og de "plager" meget om, at vi skal låne bøger med hjem. Så børnene sætter skub i tingene.

 

Daginstitutionernes personale skriver bl.a.:

Jeg synes , at der er et bredt spektrum af forældre, der har brugt ordningen. Jeg tror, vi har fået fat i nogle af de forældre, der ellers ikke ville have været på biblioteket og låne bøger, da det er lettilgængeligt i børnehaven, når man henter sit barn.

 

Det er blevet en stor det af dagligdagen. Personalet bruger bøger til emnearbejde, højtlæsning, sprogforståelse o.l. Alle børnene bruger bøger meget.

 

Eleverne i 5. kl. skriver bl.a. om at læse og om læsekampagnen:

Jeg har det godt med at læse, men jeg har det bedre med at læse nu, når vi har haft kampagne.

 

Jeg har det godt, når jeg læser. Jeg slapper af, når jeg læser. Jeg læser, når jeg bliver uvenner med min mor, og så får jeg det godt igen.

 

Jeg læser i fritiden, fordi jeg "SKAL" læse en bog om måneden, siger min far ... Så jeg har læst Danmarkshistorien.

Tilføjet til kurven

Gå til kassen