Kompetence- og metodeudvikling i daginstitutioner
Om implementering af 'ny' viden i praksis
Mere om bogen
Om bogen
Hvordan bliver viden omsat i en fornyet pædagogisk praksis i den institutionelle hverdag? Kan deltagere i kursusforløb oparbejde kompetenceudvikling, som både indebærer muligheder for at udvikle egen praksis og implementere ny viden i institutionen som helhed?
Målet med denne bog er at bidrage til en kvalificering af tænkningen om, hvad der skaber udvikling af pædagogisk og socialpædagogisk praksis. Den belyser forholdet mellem professionelles faglighed og en samlet institutionel udvikling- og implementeringsstrategi.
Den empiriske baggrund er et forskningsbaseret metodeudviklingsprojekt (Roskilde-modellen), der har fundet sted i samarbejde med Roskilde Kommune 2004.
Veje fra viden til handling er ikke enkel. Forskningsprojektet har identificeret tre komponenter, som faciliterer professions- og kompetenceudvikling. For det første oplevelse af ejerskab, for det andet refleksion og vidensdeling og for det tredje tid, followup og ledelsesmæssig opbakning. Alle er forudsætninger for, at viden bliver til andet og mere end 'noget der står på en hylde'.
Bogen henvender sig til forskere, lærere på seminarer, men også til praktikere, politikere og andre med interesse og ansvar for, at kursusforløb og andre kompetenceudviklings- og professionskvalificeringsstrategier implementeres i praksis.
Forlaget skriver:
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
5 september 2024
Historien lever i Den Gamle By 5. og 6. oktober
HISTORIEN LEVER 2024 Mød Aarhus Universitetsforlag på den historiske bogfestival HISTOREN LEVER i Den Gamle By den 5. og 6.…
4 september 2024
Efterårets første Bogtorsdag d. 12. september
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nye udgivelser til sæsonens…