Kompetence- og metodeudvikling i daginstitutioner
Om implementering af 'ny' viden i praksis
Mere om bogen
Om bogen
Hvordan bliver viden omsat i en fornyet pædagogisk praksis i den institutionelle hverdag? Kan deltagere i kursusforløb oparbejde kompetenceudvikling, som både indebærer muligheder for at udvikle egen praksis og implementere ny viden i institutionen som helhed?
Målet med denne bog er at bidrage til en kvalificering af tænkningen om, hvad der skaber udvikling af pædagogisk og socialpædagogisk praksis. Den belyser forholdet mellem professionelles faglighed og en samlet institutionel udvikling- og implementeringsstrategi.
Den empiriske baggrund er et forskningsbaseret metodeudviklingsprojekt (Roskilde-modellen), der har fundet sted i samarbejde med Roskilde Kommune 2004.
Veje fra viden til handling er ikke enkel. Forskningsprojektet har identificeret tre komponenter, som faciliterer professions- og kompetenceudvikling. For det første oplevelse af ejerskab, for det andet refleksion og vidensdeling og for det tredje tid, followup og ledelsesmæssig opbakning. Alle er forudsætninger for, at viden bliver til andet og mere end 'noget der står på en hylde'.
Bogen henvender sig til forskere, lærere på seminarer, men også til praktikere, politikere og andre med interesse og ansvar for, at kursusforløb og andre kompetenceudviklings- og professionskvalificeringsstrategier implementeres i praksis.
Netop udkommet
Forlaget skriver:
29 oktober 2025
Kom til bogtorsdag d. 13. november!
Vi er nu klar med novembers bogtorsdag!Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne…
29 september 2025
Kom til Bogtorsdag den 9. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogto…
14 august 2025
Kom til Bogtorsdag den 11. september
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…