Aarhus Universitetsforlag
Cover

Indoktrinering i folkeskolen

Historier om realiteter og spøgelser i kulturkampens arena

En del af fagområderne og


{{variant.title}}: {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}}{{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

237 sider
Paperback
ISBN 978 87 7684 208 6

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Hvornår kan man tale om indoktrinering i folkeskolen? Hvem udøver den og hvordan dokumenteres den? Hvilke konsekvenser har en debat om indoktrinering for udvælgelse af skolebogsmateriale, for folkeskolelovgivning og ikke mindst i forhold til undervisningen?

Ellen Nørgaard giver i denne bog en nuanceret historisk redegørelse for den såkaldte indoktrineringsdebat i 1970'erne, dens forudsætninger og konsekvenser. Debatten fremstilles ofte som et spørgsmål om, at uskyldige, progressive lærere blev kritiseret af reaktionære embedsmænd og politikere.

Bogen er et forsøg på at revidere en sådan forenklet opfattelse. Begivenhederne sættes ind i sin samfundsmæssige sammenhæng, hvorved flere historier træder frem: i den kolde krigs skygge og i forlængelse af ungdomsoprøret forsøgte fagbevægelsen og venstreorienterede intellektuelle at ændre folkeskolens bøger. Marxistisk indoktrinering blev heftig debatteret, en ny dansk og international pædagogisk litteratur blev udsendt, samfundskritiske lærere organiserede sig, og den pædagogiske forskning blev gjort mere sociologisk og praksisrelateret. Dette var grundlæggende ændringer af forståelsen af skolens samfundsmæssige funktion, hvad borgerlige politikere protesterede imod. Men påstanden om marxistisk, indoktrinerende undervisning i folkeskolen lod sig imidlertid ikke dokumentere. Dette stoppede dog langt fra den kulturkamp, som debatten var udtryk for.

Bogen henvender sig til lærere og lærerstuderende, men alle med interesse for skolens betydning for børns politiske og etiske dannelse vil have glæde af den.

 

 

"Da skolen blev en politisk slagmark". Læs interview med Ellen Nørgaard på Berlingske.dk 

Pressen skrev

Niels Chr. Hebsgaard, Folkeskolen.dk

"Når bogen er så spændende, skyldes det, at den ikke bare beskriver et fortidigt fænomen som indoktrineringsdebatten for 30 år siden. Bogen forholder sig empatisk til den tids aktører."

Tilføjet til kurven

Gå til kassen