
Handlende mundtlighed
Mundtlig metode og æstetiske læreprocesser
Mere om bogen
Om bogen
En bog om den mundtlige dimension i danskundervisningen, og den argumenterer for en bevidst, eksperimenterende og elevfagligt orienteret mundtlighedspædagogik.
Med udgangspunkt i en skelnen mellem mundtlighed i undervisning og undervisning i mundtlighed beskrives en pædagogik hvor mundtlighed ikke blot er undervisningens redskab, men også er genstand for bevidst undervisning.
Der arbejdes med en kommunikativ og kritisk kompetence. Det er desuden en pointe at æstetisk kompetence er integreret i dette arbejde, herunder det teatralske og dramatiske formssprog.
Bogen behandler de mundtlige genrer, herunder samtale og dialog, men inddrager endvidere litteratur - og skrivepædagogik samt teater- og dramavirksomhed.
Bogen vil kunne bruges som inspiration til danskundervisningen, til arbejdet med dansk som andetsprog, til fremmedsprogsundervisningen og til teater/dramaarbejde.
Forlaget skriver:
18 maj 2022
Bogtorsdag 2. juni
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 2. juni kl.…
11 maj 2022
Tillykke til Else Roesdahl med Erik Westerby-prisen
Torsdag den 12. maj 2022 modtager Else Roesdahl, professor emeritus ved Aarhus Universitet, den største pris inden for arkæol…
11 april 2022
Bogtorsdag 5. maj
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 5. maj kl.…