Aarhus Universitetsforlag
Cover

Frygt og fascination

Danske og udenlandske jernbanemalerier fra 1840 til i dag

En del af fagområderne , og


{{variant.title}}: {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}}{{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

190 sider rigt illustreret
Hardback
ISBN 978 87 7934 694 9

Af
og


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Lige siden de første togskinner blev lagt i begyndelsen af 1800-tallet, har jernbanen givet anledning til både frygt og fascination. For nogle varslede den en faretruende udvikling, der snart ville forvandle rolig idyl til forjagede industrisamfund. Andre hilste jernbanen velkommen og var begejstrede for de nye muligheder og drømme, der fulgte med. Det brusende damplokomotiv blev for dem et billede på det uimodståelige fremskridt.

Ikke mindst hos mange malere har jernbanen vækket stærke følelser. Dens dampende røgfaner, myldrende stationer og blinkende signalposter har givet inspiration til nogle af verdenshistoriens mest fascinerende malerier. Men selv om disse værker udtrykker både kunstnerens og forskellige samfundsgruppers holdning til forandringens ultimative symbol og drivkraft, er jernbaneteknologiens rolle i kunsten længe forblevet underbelyst.

Lektor i teknologihistorie Henry Nielsen og lektor i billedkunst Dorte Fogh har imidlertid været optaget af jernbanen i krydsfeltet mellem deres to fag i mange år. I bogen her fokuserer de særligt på værker af amerikanske og danske kunstnere samt enkelte ikoniske jernbanemotiver af englænderen J.M.W. Turner og franskmanden Claude Monet. Restultatet er en række fantastiske fortællinger om en verden i forandring, hvortil forfatterne føjer deres bud på, hvorfor denne snart to hundrede år gamle teknologi fortsat inspirerer nutidens malere - og stadig vækker både frygt og fascination.

Indholdsfortegnelse

FORORD

PROLOG
Verden har aldrig set et billede som dette
Jernbane-prolog
Hvad læseren kan forvente

UDENLANDSKE JERNBANEMALERIER 1840-1960

Thomas Cole: View on the Catskills - Early Autumn (1837) og River in the Catskills (1843)
J.M.W. Turner: Rain, Steam and Speed (1844)
George Inness: The Lackawanna Valley (1855) og Delaware Water Gap (1857)
John Gast: American Progress (1872)
Claude Monet: Gare Saint-Lazare 1 og 2 (1877)
Joseph Stella: Brooklyn Bridge (1918)
Charles Sheeler: Church Street El (1920) og American Landscape (1930)
Edward Hopper: Valley of the Seine (1908), Railroad Sunset (1929),
Compartment C, Car 293 (1938), Approaching a City (1946) og Hotel by a Railroad (1952)

DANSKE JERNBANEMALERIER 1880-1960
L.A. Ring: Banevogteren (1884) og Når toget ventes (1914)
Jais Nielsen: Afgang! (1918)
Vilhelm Bjerke Petersen: Jernbaneskinner (1931) og Stationen (1931)
Erik Raadal: Fra Stationspladsen, Gjern (1935) og Firetoget (1937)
Palle Nielsen: Fra Orfeus og Eurydike (1959)

JERNBANEN I LANDSKABET - EN SAMMENLIGNENDE ANALYSE
Jernbanen som repræsentation af det indiskutable fremskridt
Jernbanen som repræsentation af truende og destruktiv teknologi
Jernbanen som repræsentation af teknologi, der både skaber frygt og fascination
Jernbanen som kulisse omkring menneskers daglige liv

DANSKE JERNBANEMALERIER EFTER 1960
Niels Strøbek: Pårup Station (1980)
Erik Hagens: Motiv fra Genova, Ved Viccolo del Mandrione, Undergrundsstation og Stazione Ostiense (1982)
Poul Anker Bech: Seks plakater for De Danske Jernbaner (1987)
Roelof de Roo: S-togs-station, dansk sommer (2004)

EPILOG

NOTER

BIBLIOGRAFI

FORFATTERPORTRÆTTER

INDEKS

Pressen skrev

Henrik Holm,  Politiken, udnævnt af anmelderen til en af årets mest læsværdige bøger

"Læs denne pragtfulde bog om jernbanemalerier."

"[...] smukt samarbejde mellem to fagområder."

Jørgen Holdt Eriksen, Gymnasieskolen

"Flot og tankevækkende bog."

Jørgen Bartholdy, lektørudtalelse

"Det er et rigtigt con amore projekt [...] og det retter sig da også mod såvel jernbaneentusiaster som mod kunstinteresserede, men det appellerer også til bognørder, som vil elske den lækre bog og det skæve oplæg.

"Fin og veloplagt kunstbog, der leverer gode analyser af jernbanen som element i billedkunsten."

Jens Ramskov,  Ingeniøren

"[...] fascinerende [...]" 

Steffen Lange, Midtjyllands Avis

"Bogen henvender sig både til kunstelskere og jernbaneentusiaster."

Niels Ebdrup, Videnskab.dk

"[...] fascinerede historie [...]"

Morten Friis Outzen, Frederiksberg Bladet

"[...]bestemt læseværdig."

Tilføjet til kurven

Gå til kassen