
Er folkeskolen for de lærde blot?
Eksempler på undervisningsdifferentiering i dansk med særligt henblik på "de måske egnede"
Mere om bogen
Om bogen
I årene omkring Skoleloven 1993 diskuterede folkeskoleverdenen, hvad undervisningsdifferentiering er. Polariserede opfattelser af begrebet indebar en stadig diskussion af, om det handlede om "noget vi altid havde gjort" eller noget nyt. Konsekvensen var, at handling og fornyelse var længe om at vise sig.
I nærværende bog beskrives forskellige eksempler på, hvordan undervisningsdifferentiering kan fungere, når det er læring baseret på dialog, nærhed og samtale, der er i fokus.
Bogen giver ikke konkrete anvisninger på undervisning, men går tæt på autentiske eksempler fra klasseundervisning, hvor elevers potentialer viser sig på forskellige måder - og på forskelligt niveau.
Det drejer sig om klassesamtaler i flere faser af arbejdsforløb i en 6., en 4. og en 2. klasse - til brug for underviseres analyse, fortolkning og refleksion i relation til egen praksis.
Netop udkommet
Forlaget skriver:
28 juli 2025
Bogtorsdag efterår/vinter 2025
Vi glæder os til at tage hul på efterårssæsonen af Bogtorsdag. Allerede den 11. september inviterer vi til en række oplæg med…
28 juli 2025
Kulturmødet Mors 2025
Find os på KulturVejen i AUtoCampus til dette års Kulturmødet Mors fra den 21. - 23. august. Vi inviterer til en række spænde…
21 maj 2025
Forårets sidste Bogtorsdag 12. juni
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…