
Et diagnostisk landkort over kompetenceudvikling og læring
Pejlinger og skitser
Mere om bogen
Om bogen
"I fremtidens samfund er viden den vigtigste ressource og læring den vigtigste proces. Udfordringen for det danske samfund er hverken mangel på eller adgang til informa¬tioner, men en øget evne til at lære og udvikle kompetence gennem hele livet. Derfor er det nødvendigt at sætte fokus på læring, fordi læring forædler kvalifikationer til kompe¬ten¬cer og læring omdanner information til viden."
Undervisningsminister Margrethe Vestager, 1999
Kompetence- og læringsbegreberne fremstår i dag som grundsten i overgangen til vidensamfundet. På den måde er begreberne med til at strukturere stadigt flere kultu¬relle, sociale, politiske og økonomiske problemstillinger. Stefan Hermann anlægger et diagnostisk og sociologisk perspektiv på denne udvikling. Han analyserer, hvordan begreberne kompetence, kompetenceudvikling og læring udfordrer mere traditionelle - og muligvis stadigt væsentlige - begreber som kvalifikationer og faglighed. Rapporten leverer således en tiltrængt analyse af nogle af de centrale udfordringer, begrebernes voldsomme popularitet stiller samfundet overfor.
Netop udkommet
Forlaget skriver:
5 maj 2025
Lagersalg 3. juni 2025
Sæt kryds i kalenderen, og kig forbi, når vi holder stort sommerlagersalg tirsdag den 3. juni 2025 fra kl. 12.00 til 18.00. K…
24 april 2025
Bogtorsdag 8. maj 2025
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
3 april 2025
Bogtorsdag den 10. april
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til årets…