Det naturlige og frie barn
Tre reformpædagogiske visioner
En del af fagområdet Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
For omkring 100 år siden satte tre danske pædagoger sig for at undervise og opdrage deres elever til at blive frie og naturlige børn – til barnets og samfundets bedste. Deres ideer stod i skærende kontrast til praksis i tidens strengt disciplinerende folkeskole. De tre var skolebestyrer Thora Constantin-Hansen, lærer Olaf de Hemmer Egeberg og skoleinspektør Asger Rosenstand Schacht, og de var alle inspireret af en international strømning, som de mødte på rejser, kongresser, ved foredrag, i foreninger og tidsskrifter. De tre reformpædagoger, som vi ville kalde dem i dag, udviklede tre vidt forskellige visioner, som fik betydning for form og indhold i den danske folkeskole.
Indholdsfortegnelse
Læseprøve
Pressen skrev
Thorkild Thejsen, Folkeskolen.dk
"En inspirerende bog om tre visionære reformpraktikere (…)
Med fortællingerne om de tre reformpædagogers engagerede arbejde for 'Det frie og naturlige barn', som bogen hedder, får hun fortalt historien om generationers slid med at ændre børnesynet (…).
Bogens undertitel er 'Tre reformpædagogiske visioner'. Også den lever den til fulde op til - og mere end det. Der er vigtige udblik til især den tyske inspiration. Der fortælles om pædagogiske og politiske debatter og slagsmål. Og de tre lærers ideer kobles sammen med deres praksis.
(…) Denne kobling mellem den store og lille historie, mellem hverdagsudfordringer, teorier og visioner formidles fornemt – med vigtige tråde til nutidens skole- og børnesyn."
Karen Egedal Andreasen, Årbogen Uddannelseshistorie 2023
"Ellen Nørgaards bøger er altid god og spændende læsning, hvis man interesserer sig for pædagogikken og skolens historie og gerne vil have gode analyser og beskrivelser. Dette gælder også hendes seneste bog, Det naturlige og frie barn. Tre reformpædagogiske visioner (...)
Der er således tale om en rigtig interessant og velskrevet bog, der på en ny måde giver et indblik i dette spændende emne."
Bente Rødsgaard, FK-nyt
"Jeg kan godt anbefale bogen, som går i dybden med deres virke og samtidens pædagogiske diskussioner. Og ved læsningen om deres pædagogiske forsøg, går det op for en, at mange af problemstillingerne stadig eksisterer i vore dage ikke mindst om inklusion, som Thora Constantin Hansens eksperimenter er et meget tidligt eksempel på."
Forlaget skriver:
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…