
Danske elevers teknologiforståelse
Resultater fra ICILS-undersøgelsen
En del af serien IEA-studier , og fagområdet Pædagogik
Redigeret af
Jeppe Bundsgaard,
Sofie Bindslev,
Elisa Nadire Caeli,
Morten Pettersson og
Anna Rusmann
Mere om bogen
Om bogen
Resultaterne af International Computer and Information Literacy Study 2018 offentliggøres den 5. november, hvor bogen udkommer.
Læs mere her:
https://konferencer.au.dk/icils2018/
Danske 8.-klasseelevers computer- og informationskompetencer er klart forbedret inden for de seneste fem år. Det viser resultaterne af International Computer and Information Literacy Study (ICILS) fra 2018. Faktisk præsterer de danske unge bedst af alle elever i de 12 deltagerlande, og de placerer sig også i toppen når det gælder kompetencer i datalogisk tænkning.
Selv om der er meget at glæde sig over, så viser undersøgelsen også at en stor gruppe elever har svært ved at forholde sig kritisk til digitale teknologier og deres brug af dem. Desuden er der meget store forskelle mellem pigers og drenges opfattelse af deres egne it-kompetencer og deres forestillinger om et fremtidigt arbejdsliv med it. Derfor er der fortsat behov for at styrke og udvikle de unges teknologiforståelse i skolen.
I bogen Danske elevers teknologiforståelse præsenterer forskerne resultaterne af ICILS-undersøgelsen. De fortæller om undersøgelsens baggrund og formål, om udviklingen siden første undersøgelse i 2013 samt om mulige sammenhænge og årsager til resultaterne.
Indholdsfortegnelse
Smagsprøve
Links
Hør podcasten fra Stemmer fra skolen her:
"Hvordan står det til med elevernes teknologiforståelse?"
Forlaget skriver:
24 maj 2022
En lysende stjerne på den faglitterære himmel er slukket
Søren Mogensen Larsen, redaktionschef på Aarhus Universitetsforlag, er gået bort efter længere tids sygdom. Han var en lysend…
18 maj 2022
Bogtorsdag 2. juni
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 2. juni kl…
11 maj 2022
Tillykke til Else Roesdahl med Erik Westerby-prisen
Torsdag den 12. maj 2022 modtager Else Roesdahl, professor emeritus ved Aarhus Universitet, den største pris inden for arkæol…