Danske elevers læsekompetence i 4. klasse
Resultater af PIRLS-undersøgelsen 2021
En del af serien IEA-studier , og fagområdet Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Hent den samlede rapport her.
Undersøgelsens hovedresultater er sammenfattet her: Sammenfatning
Danske 4.-klasseelevers læsekompetence har aldrig været lavere. Det viser resultaterne af Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) fra 2021. Der er flere elever, der har svært ved at læse, og for de svageste læsere er det endnu sværere end tidligere. Andelen af dygtige læsere er den samme som i tidligere undersøgelser, men næsten 25 procent af de danske 4.-klasseelever kan hverken fortolke, læse mellem linjerne eller læse kildekritisk.
Samtidig er elevernes læseglæde faldet, og Danmark er – sammen med Norge – det land i hele undersøgelsen, som har færrest elever, der rigtig godt kan lide at læse. Flere elever har lav tiltro til deres egen læseforståelse, og både eleverne og deres forældre læser sjældnere i deres fritid.
Danske elevers læsekompetence i 4. klasse præsenterer resultaterne af PIRLS 2021-undersøgelsen og fortæller om undersøgelsens baggrund og formål samt om udviklingen i elevernes læsekompetence fra 2006 og til i dag. Resultaterne peger på, at der fortsat er brug for en fælles indsats for at styrke elevernes læsning i skole og i fritid.
Hør Simon Skov Fougt fortælle om Danske elevers læsekompetence i 4. klasse i forlagets podcastserie Fagbøger, der giver genlyd. Podcasten er produceret af Videnslyd for Aarhus Universitetsforlag.
Podcasten er produceret af Videnslyd for Aarhus Universitetsforlag.
Pressen skrev
Ritzaus Bureau
Artikel: "Børn og unge, der læser 20 minutter om dagen klarer sig bedre i livet"
21.07.2023
Bornholms Tidende
Artikel: "Manglende evne til fordybelse truer børns læsevaner"
07.06.23
Politiken
Artikel: "Ekspert bag stor læseundersøgelse peger på »den største skolepolitiske skandale i nyere tid« som en af årsagerne til chokresultat"
21.05.2023
Information
Artikel: "Læselysten skal tilbage i Danmark"
19.05.2023
Ritzau
Artikel: "Flere danske børn er svage læsere"
17.05.2023
Avisen Danmark
Artikel: "4. klasser er blevet dårligere til at læse"
17.05.2023
Zetland
Artikel: "Danske børn læser rekorddårligt. Måske skal de huske at tage Anders And med på lokum?"
17.05.2023
TV2 NYHEDER
Artikel: "Hvorfor har danske børn sværere ved at læse? Eksperter peger på en grundlæggende forandring"
17.05.2023
DR NYHEDER
Artikel: "Danske børn scorer laveste resultat nogensinde i international læsetest"
16.05.2023
Kristeligt Dagblad
Artikel: "Læseforsker: Børn skal opleve mor og far læse, hvis de selv skal få læselyst"
16.05.2023
Århus Stiftstidende
Artikel: "Undersøgelsens vigtigste resultater"
16.05.2023
Skolemonitor
Artikel: "Danske elever får dårligste resultat nogensinde i PIRLS-undersøgelse: »Vi har ikke råd til at komme med dårlige undskyldninger«"
16.05.2023
Folkeskolen
Artikel: "Dårligste danske læseresultat nogensinde i stor international undersøgelse"
16.05.2023
Forlaget skriver:
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
5 september 2024
Historien lever i Den Gamle By 5. og 6. oktober
HISTORIEN LEVER 2024 Mød Aarhus Universitetsforlag på den historiske bogfestival HISTOREN LEVER i Den Gamle By den 5. og 6.…