Aarhus Universitetsforlag
Cover

Danske elevers læsekompetence i 4. klasse

Resultater af PIRLS-undersøgelsen 2021

En del af serien IEA-studier , og fagområdet


{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

250 sider
Paperback
ISBN 978 87 7597 011 7

Af
, , , , og


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Hent den samlede rapport her.

Undersøgelsens hovedresultater er sammenfattet her: Sammenfatning

Danske 4.-klasseelevers læsekompetence har aldrig været lavere. Det viser resultaterne af Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) fra 2021. Der er flere elever, der har svært ved at læse, og for de svageste læsere er det endnu sværere end tidligere. Andelen af dygtige læsere er den samme som i tidligere undersøgelser, men næsten 25 procent af de danske 4.-klasseelever kan hverken fortolke, læse mellem linjerne eller læse kildekritisk.

Samtidig er elevernes læseglæde faldet, og Danmark er – sammen med Norge – det land i hele undersøgelsen, som har færrest elever, der rigtig godt kan lide at læse. Flere elever har lav tiltro til deres egen læseforståelse, og både eleverne og deres forældre læser sjældnere i deres fritid.

Danske elevers læsekompetence i 4. klasse præsenterer resultaterne af PIRLS 2021-undersøgelsen og fortæller om undersøgelsens baggrund og formål samt om udviklingen i elevernes læsekompetence fra 2006 og til i dag. Resultaterne peger på, at der fortsat er brug for en fælles indsats for at styrke elevernes læsning i skole og i fritid.

 

Hør Simon Skov Fougt fortælle om Danske elevers læsekompetence i 4. klasse i forlagets podcastserie Fagbøger, der giver genlyd. Podcasten er produceret af Videnslyd for Aarhus Universitetsforlag.

Podcasten er produceret af Videnslyd for Aarhus Universitetsforlag.

Pressen skrev

Ritzaus Bureau
Artikel: "Børn og unge, der læser 20 minutter om dagen klarer sig bedre i livet"
21.07.2023

Bornholms Tidende
Artikel: "Manglende evne til fordybelse truer børns læsevaner"
07.06.23

Politiken
Artikel: "Ekspert bag stor læseundersøgelse peger på »den største skolepolitiske skandale i nyere tid« som en af årsagerne til chokresultat"
21.05.2023

Information
Artikel: "Læselysten skal tilbage i Danmark"
19.05.2023

Ritzau
Artikel: "Flere danske børn er svage læsere"
17.05.2023

Avisen Danmark
Artikel: "4. klasser er blevet dårligere til at læse"
17.05.2023

Zetland
Artikel: "Danske børn læser rekorddårligt. Måske skal de huske at tage Anders And med på lokum?"
17.05.2023

TV2 NYHEDER
Artikel: "Hvorfor har danske børn sværere ved at læse? Eksperter peger på en grundlæggende forandring"
17.05.2023

DR NYHEDER
Artikel: "Danske børn scorer laveste resultat nogensinde i international læsetest"
16.05.2023

Kristeligt Dagblad
Artikel: "
Læseforsker: Børn skal opleve mor og far læse, hvis de selv skal få læselyst"
16.05.2023

Århus Stiftstidende
Artikel: "Undersøgelsens vigtigste resultater"
16.05.2023

Skolemonitor
Artikel: "Danske elever får dårligste resultat nogensinde i PIRLS-undersøgelse: »Vi har ikke råd til at komme med dårlige undskyldninger«"
16.05.2023

Folkeskolen
Artikel: "Dårligste danske læseresultat nogensinde i stor international undersøgelse"
16.05.2023

 

Tilføjet til kurven

Gå til kassen