Aarhus Universitetsforlag
Cover

Danske elevers læsekompetence i 4. klasse

Resultater af PIRLS-undersøgelsen 2021

En del af serien IEA-studier , og fagområdet


Forudbestil : 0,00 kr.

Tak for din interesse i Danske elevers læsekompetence i 4. klasse: Resultater af PIRLS-undersøgelsen 2021. Bogen udkommer 22. juni 2023. Hvis du udfylder denne formular, giver vi dig besked, når bogen kan leveres.

Tak for din forudbestilling. Du hører fra os når Danske elevers læsekompetence i 4. klasse: Resultater af PIRLS-undersøgelsen 2021 er klar til bestilling 22. juni 2023.


250 sider
ISBN 978 87 7597 012 4

Af
, , , , og


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Danske 4.-klasseelevers læsekompetence har aldrig været lavere. Det viser resultaterne af Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) fra 2021. Der er flere elever, der har svært ved at læse, og for de svageste læsere er det endnu sværere end tidligere. Andelen af dygtige læsere er den samme som i tidligere undersøgelser, men næsten 25 procent af de danske 4.-klasseelever kan hverken fortolke, læse mellem linjerne eller læse kildekritisk.

Samtidig er elevernes læseglæde faldet, og Danmark er – sammen med Norge – det land i hele undersøgelsen, som har færrest elever, der rigtig godt kan lide at læse. Flere elever har lav tiltro til deres egen læseforståelse, og både eleverne og deres forældre læser sjældnere i deres fritid.

Danske elevers læsekompetence i 4. klasse præsenterer resultaterne af PIRLS 2021-undersøgelsen og fortæller om undersøgelsens baggrund og formål samt om udviklingen i elevernes læsekompetence fra 2006 og til i dag. Resultaterne peger på, at der fortsat er brug for en fælles indsats for at styrke elevernes læsning i skole og i fritid.

 

Bemærk at denne udgave af e-bogen er en foreløbig version. Mindre sproglige justeringer vil blive rettet i den endelige version.

 

Undersøgelsens hovedresultater er sammenfattet her:

Sammenfatning

Tilføjet til kurven

Gå til kassen