Da skolen tog form
1780-1850
En del af serien Dansk skolehistorie (2) , og fagområderne Historie og Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Da skolen tog form. 1780-1850 handler om en periode, hvor skolen kom til at fylde mere i de fleste børns liv. Allerede fra 1780'erne blev der igangsat skoleforsøg på nogle af landets største godser, og med anordningerne af 1814 blev undervisningspligten lagt i fastere rammer i det store og sammensatte rige. Fremover skulle børn gå regelmæssigt i skole fra de fyldte 7 år, og indtil de blev konfirmerede. Hvordan skolegangen foregik, afhang imidlertid af, hvor børnene voksede op, og om de var drenge eller piger, rige eller fattige. Der blev også opført flere og bedre byggede skolehuse i byerne og ude på landet. En særlig læreruddannelse opstod på de nye lærerseminarer, og en mere selvbevidst lærerstand voksede frem. Men selvom lovgivning og et skærpet tilsyn gav større ensartethed, var mangfoldigheden fortsat stor. Det var således nødvendigt med fem forskellige skoleanordninger for at dække riget. Lovens rammer blev udfyldt lokalt, og reelt var der næsten lige så mange skoleordninger, som der var skoler.
Indholdsfortegnelse
Skoleliv og arbejdsliv
Pædagogiske idealer og delte meninger
Reformforsøg
Seminarier og nye lærertyper
Skolegang og undervisning i København
Skolelovene af 1814
Skoleanordningen realiseres på landet
Skolebygninger
Købstadsskoler på nye måder
Opdragelsen af krop, sind og ånd
Den indbyrdes undervisningsmetode
Disciplin og orden
Med marginalerne i skole
Fjernt fra København
Tilsyn og selvstyre i skoleforvaltningen
En ny skolelærer
Skole til debat
Afslutning - Da skolen tog form
Anette Stoffersen
Cand.mag. i historie og kunsthistorie. Med mere end 30 års erfaring som forlagsredaktør inden for især historie, kunst, kultur og rejser er Anette en alsidig redaktør, der bl.a. har stået for storværkerne Dansk skolehistorie 1-5 og Holberg · Ludvig Holbergs hovedværker 1-22.
Pressen skrev
Birgitte Stoklund Larsen, Kristeligt Dagblad
"Værket er tænkt igennem også på tværs af bindene ... her veksles pædagogisk mellem eksemplariske historier enkelte steder, børn og den store historie om tendenser og impulser."
Jacob Fuglsang, Politiken
"De to første bind i Dansk skolehistorie lover godt for det ambitiøse projekt med at genfortælle historien gennem samfundets måske vigtigste kulturinstitution."
Henrik Gjøde Nielsen, Historie-online.dk
"Værket er skrevet i et flydende og klart sprog, som nærmest bærer læseren igennem de mange sider, uden at være forfladiget eller bedrevidende. ... Set ud fra et formidlingsmæssigt synspunkt, kan det næppe gøres bedre."
Forlaget skriver:
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…