Da skolen blev sat i system
1850-1920
En del af serien Dansk skolehistorie (3) , og fagområderne Historie og Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Da skolen blev sat i system. 1850-1920 handler om en brydningstid, hvor der gradvist kom mere statslig kontrol med skolerne, men hvor det nye demokrati samtidig gav lokale beslutningstagere større indflydelse. Med den kraftige befolkningstilvækst skulle der skaffes undervisning til stadig flere børn, især i byerne, og det gav kvinderne nye muligheder for at få fodfæste som lærerinder, alt imens nye skolebygninger blev opført, og årgangsdelte klasser blev almindelige. På landet var forandringerne mindre synlige, men herfra udgik stærke bevægelser, der også kom til at præge skolen. Kristen og national vækkelse gik hånd i hånd, nye friskoler blev oprettet, og dansk blev et rigtigt skolefag. Nypædagogiske strømninger, som ville sætte barnet i centrum, spirede frem, og nye eksperter var med til at sætte fokus på skolebarnets krop og hygiejne. Ved periodens slutning var der fortsat forskellige skoleformer, men ideen om en fælles folkeskole havde fået stigende betydning. Grundskolen var blevet en uomgængelig del af ethvert barns liv og en af demokratiets og nationalstatens bærende søjler.
Indholdsfortegnelse
Skolen på landet
Byernes skoler
Skolepolitik og skolelove
Tilsyn centralt og lokalt
Religion og pædagogik
Friskoler og skolefrihed
Lærere og læreruddannelse
Kvindedyder og pigefag
Ord og toner
Historie om fædrelandet og andre lande
Mindretal under særligt opsyn
Skoler i Nord
Vestindiske skoler
Hjem og skole, kontakt og konflikt
Skoletid og arbejdstid
Nypædagogik og eksperimenter
Defekte og degenererede
Skolebyggeri
Krop og skole
Afslutning - Da skolen blev sat i system
Anette Stoffersen
Cand.mag. i historie og kunsthistorie. Med mere end 30 års erfaring som forlagsredaktør inden for især historie, kunst, kultur og rejser er Anette en alsidig redaktør, der bl.a. har stået for storværkerne Dansk skolehistorie 1-5 og Holberg · Ludvig Holbergs hovedværker 1-22.
Pressen skrev
Bertel Haarder, Weekendavisen
"... en velskrevet, let læst og flot illustreret skolehistorie."
Laura Lundager Jensen, Dansk Kirketidende
"Og som de foregående to bind er bind 3 i Dansk Skolehistorie meget læsværdig. [...] forfatterne gør det overbevisende godt oven i købet med blik for forskelle mellem by og land, for særlige hensyn til skolevilkår i kolonierne og for børn med særlige behov."
Forlaget skriver:
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…