Børnehaven gør en forskel
Mere om bogen
Om bogen
Børnehaven gør en forskel. Det er nemlig et sted, hvor der lægges spor ud for børns videre færden gennem uddannelsessystemet. Bogen belyser, hvordan der på trods af pædagogernes vilje til at se og høre alle børn lægges forskellige spor ud, der giver børnene ulige muligheder. Disse får helt forskellige erfaringer med at blive inkluderet som fuldgyldige partnere i deres møde med pædagogerne. Nogle børnehavebørn kan ubesværet gennem deres måder at bevæge sig på og tale positionere sig som anerkendte samtalepartnere. De lærer, at med dem udveksles der, og man lytter til dem. Andre har ikke fornemmelse for rytmen i institutionen og for kunsten at samtale. De må kæmpe for at blive anerkendt af pædagogerne som partnere, men er kun lejlighedsvist succesfulde. Bogens analyser bygger på et feltstudie af børns og pædagogers kropslige praktikker, som de udspiller sig i en københavnsk daginstitution, og den retter sig mod både praktikere og til undervisning på seminarier og efter-videreuddannelseskurser.
Indholdsfortegnelse
DEL 1 GRUNDTONEN
Et hverdagslivsstudie med praktikkristiske perspektiver
Perspektivet: Sociokulturel re-produktion
Det pædagogiske landskab
De pædagogiske aktører
Afrunding på grundtonen
DEL 2 KONTEKST
Forskningstraditioner som kontekst
Sted som kontekst
Afrunding på kontekst
DEL 3 DIFFERENTIERINGSPROCESSER
Børnehavebørns spor i det pædagogiske landskab
Børnehavebørns spor bliver tydligere over tid
Pædagogens spor i det pædagogiske landskab
Spor af erkendelse
Spor af regulering
Sans for at virke i det pædagogiske landskab
Mellemspil - det respektable
Mathews spor
Tugbas spor
Rytme
Børnehavebørn i bevægelse
Stillesiddende børnehavebørn
Pædagoger regulerer børnehavebørns bevægelser
Ambivalente relationer til bevægelse
Den respektable krop er den beskæftigede krop
Dressering oppefra og nedefra
Toner
Undervisning og udveksling - to tonearter
Undervisningstonen, udvekslingstonen og det danske sprog
Toner og tilbøjeligheder
Fornemmelse for rytme og toner
At placere sig og blive placeret
Køn, klasse og etnicitet krydses
Afrunding på differentieringsprocesser
DEL 4 RESULTATER OG PERSPEKTIVER
Børnehaven gør en forskel - hvordan?
Perspektiveringer
Afslutning
Metodeappendik. Feltarbejdet
At få adgang til felten
At etablere en forskerposition
Metoder i felten
Transskription og kodning af lydoptagelser
Analyse af date
Forlaget skriver:
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…