Børns forståelse af menneskelige og sociale forhold
Introduktion til social kognition
Mere om bogen
Om bogen
En lærebog, hvor forfatteren fremlægger en væsentlig del af forskningen på et område, som i de sidste 25 år har haft en central plads i udviklingspsykologien. Sidst i 1970´erne slog Lawrence Kohlbergs undersøgelser om børns moralvurderinger igennem – parallelt med øget interesse for etik og moralopdragelse. Fra ca. 1990 har J. Perners og H. M. Wellmans arbejder om, at børn i 4-årsalderen danner sig en "theory of mind", vakt megen interesse. Disse emner behandles i bogens 1. og 4. Del, mens 2. og 3. Del handler om børns forståelse af følelser og af handlinger. At emnet er social kognition betyder, at der i øvrigt fokuseres på det intellektuelle – på børns erkendelse af (andres) følelser, og ikke på børns følelser.Målgruppen for bogen er studerende og lærere i psykologi og pædagogik samt andre, som interesserer sig for og arbejder med teoridannelser og diskussioner på dette område.
Netop udkommet
Forlaget skriver:
25 november 2025
Årets sidste bogtorsdag!
Årets sidste bogtorsdag er nu lige på trapperne! Vær med, når vi, sammen med Det Kgl. Bibliotek, fejrer forfatterne bag vores…
29 oktober 2025
Kom til bogtorsdag d. 13. november!
Vi er nu klar med novembers bogtorsdag!Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne…
29 september 2025
Kom til Bogtorsdag den 9. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogto…