Aarhus Universitetsforlag
Cover

Billedkunst

- et 'blik' på et læreruddannelsesfag i starten af et nyt århundrede

En del af fagområderne og


Udsolgt fra forlaget

{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

83 sider Billedpædagogiske studier 7
Paperback
ISBN 87 7701 849 4

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Bogen er et forsøg på at identificere billedkunstfagets institutionaliserede selvforståelse i læreruddannelsen samt hvordan selvforståelsen på forskellig måde udfordres. Dette gøres ved at belyse faget fra forskellige positioner:

  • De institutionelle rammebetingelser faget er underlagt i den eksisterende læreruddannelse
  • Den kompleksitet, der er et vilkår for faget i kraft af dets reference til kunstsystemet med dette systems forandringer og bevægelser
  • Den komplekse konstruktion faget er i kraft af forskellige billedpædagogiske positioner, der viser sig i fagets selvformulering

På baggrund af en gennemgang af læreruddannelsesfagets bekendtgørelsestekst konkluderes det, at egenproduktion af billeder er det, der konstituerer fagets selvforståelse, og at tegning ses som kerneaktivitet. Imidlertid er det også her forstyrrelser af fagets selvforståelse sætter ind. Dette undersøges ved at indplacere fagets billedkategorier i en 'billedlogistik', der som ordningsprincip er inspireret af Paul Virilio.

Tilføjet til kurven

Gå til kassen