
Billedkunst
- et 'blik' på et læreruddannelsesfag i starten af et nyt århundrede
Mere om bogen
Om bogen
Bogen er et forsøg på at identificere billedkunstfagets institutionaliserede selvforståelse i læreruddannelsen samt hvordan selvforståelsen på forskellig måde udfordres. Dette gøres ved at belyse faget fra forskellige positioner:
- De institutionelle rammebetingelser faget er underlagt i den eksisterende læreruddannelse
- Den kompleksitet, der er et vilkår for faget i kraft af dets reference til kunstsystemet med dette systems forandringer og bevægelser
- Den komplekse konstruktion faget er i kraft af forskellige billedpædagogiske positioner, der viser sig i fagets selvformulering
På baggrund af en gennemgang af læreruddannelsesfagets bekendtgørelsestekst konkluderes det, at egenproduktion af billeder er det, der konstituerer fagets selvforståelse, og at tegning ses som kerneaktivitet. Imidlertid er det også her forstyrrelser af fagets selvforståelse sætter ind. Dette undersøges ved at indplacere fagets billedkategorier i en 'billedlogistik', der som ordningsprincip er inspireret af Paul Virilio.
Netop udkommet
Forlaget skriver:
5 maj 2025
Lagersalg 3. juni 2025
Sæt kryds i kalenderen, og kig forbi, når vi holder stort sommerlagersalg tirsdag den 3. juni 2025 fra kl. 12.00 til 18.00. K…
24 april 2025
Bogtorsdag 8. maj 2025
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
3 april 2025
Bogtorsdag den 10. april
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til årets…