![Cover](/media/12812/9788777018497_cover.jpg?width=360)
Billedkunst
- et 'blik' på et læreruddannelsesfag i starten af et nyt århundrede
Mere om bogen
Om bogen
Bogen er et forsøg på at identificere billedkunstfagets institutionaliserede selvforståelse i læreruddannelsen samt hvordan selvforståelsen på forskellig måde udfordres. Dette gøres ved at belyse faget fra forskellige positioner:
- De institutionelle rammebetingelser faget er underlagt i den eksisterende læreruddannelse
- Den kompleksitet, der er et vilkår for faget i kraft af dets reference til kunstsystemet med dette systems forandringer og bevægelser
- Den komplekse konstruktion faget er i kraft af forskellige billedpædagogiske positioner, der viser sig i fagets selvformulering
På baggrund af en gennemgang af læreruddannelsesfagets bekendtgørelsestekst konkluderes det, at egenproduktion af billeder er det, der konstituerer fagets selvforståelse, og at tegning ses som kerneaktivitet. Imidlertid er det også her forstyrrelser af fagets selvforståelse sætter ind. Dette undersøges ved at indplacere fagets billedkategorier i en 'billedlogistik', der som ordningsprincip er inspireret af Paul Virilio.
Forlaget skriver:
8 juli 2024
Ny forskningsfestival: Sandbjergmødet
Du er inviteret til den nye forskningsfestival: Sandbjergmødet. For kun 95 kr. giver Sandbjerg Gods dig muligheden…
3 juni 2024
Lagersalg 4. juni
Sæt kryds i kalenderen og kig forbi, når vi holder stort flyttelagersalg igen tirsdag den 4. juni 2024 fra kl. 13:00 til 18:0…
29 maj 2024
Bogtorsdag 6. juni
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 6. juni kl. 16-17 …