Billedkunst
- et 'blik' på et læreruddannelsesfag i starten af et nyt århundrede
Mere om bogen
Om bogen
Bogen er et forsøg på at identificere billedkunstfagets institutionaliserede selvforståelse i læreruddannelsen samt hvordan selvforståelsen på forskellig måde udfordres. Dette gøres ved at belyse faget fra forskellige positioner:
- De institutionelle rammebetingelser faget er underlagt i den eksisterende læreruddannelse
- Den kompleksitet, der er et vilkår for faget i kraft af dets reference til kunstsystemet med dette systems forandringer og bevægelser
- Den komplekse konstruktion faget er i kraft af forskellige billedpædagogiske positioner, der viser sig i fagets selvformulering
På baggrund af en gennemgang af læreruddannelsesfagets bekendtgørelsestekst konkluderes det, at egenproduktion af billeder er det, der konstituerer fagets selvforståelse, og at tegning ses som kerneaktivitet. Imidlertid er det også her forstyrrelser af fagets selvforståelse sætter ind. Dette undersøges ved at indplacere fagets billedkategorier i en 'billedlogistik', der som ordningsprincip er inspireret af Paul Virilio.
Forlaget skriver:
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…